Fra den vinkel er det måske meget heldigt, at vi skal en tur til Valencia, for her er forventningerne i forvejen ganske små. Hvis vi får et par overhalinger, så er vi faktisk meget godt tilfredse.
Som en af de kedeligste baner, er det i Valencia at de nye regler for alvor bliver testet, for er reglerne i stand til at hæve kvaliteten af løbet her, så er reglerne næsten bedre end forventet, bliver kvaliteten ikke hævet, så er det bare banens skyld.
Ligesom i Canada, vil der i Valencia være to DRS zoner, den første et stykke efter sving 10, den anden umiddelbart efter sving 14. Som bekendt er det kun hvis man er et sekund eller mindre bag den forankørende at man kan gøre brug af DRS. Stedet hvor dette vil blive afgjort, for begge DRS zoner er kort efter sving 8.
Så er der dækkene - Pirelli har indtil videre haft en del succes. De første par løb blev dækkene måske slidt lige lovlig hurtigt, men det virker til at de har fået rettet lidt op på det. Til løbet i Valencia, har det italienske dækfirma medtaget medium og det bløde dæk. Medium dækket er blevet justeret lidt i gummiblandningen, så det er lidt mere holdbart end oprindeligt. Men en succesfuld test af den nye blanding i den frie træning i Montreal, har gjort at Pirelli nu er tilfredse med dækket.
Blandingen af lange stræk med speederen i bund og langsomme sving, gør at Pirelli forventer en ganske høj slitage på dækkene i Valencia, men hvor mange pitstops man kan forvente har de indtil videre ikke gættet på.
Men den største ændring i Valencia er på motorfronten. FIA har tidligere meldt ud at brugen af konstant mængde udstødningsgas blæst mod diffusere for at skabe downforce vil blive forbudt fra og med Silverstone. Men nu har de også været ude og foretaget ændringer allerede i forbindelse med løbet i Valencia.
Det viser sig at de kreative software ingeniører har udviklet programmer, der udnytter udstødningsgassen ekstremt effektivt, i forbindelse med kvalifikationen. Således af man har haft en ekstrem opsætning af motoren i kvalifikationen, og en optimal downforce. Derefter har man ændret motoropsætningen til løbet, til en mere stabil, men knap så effektiv opsætning.
FIA har indskærpet at den opsætning af motoren man bruger i kvalifikationen skal være den samme som man starter løbet med. I teorien kunne man så vælge at ændre opsætningen i forbindelse med et pitstop, men i praksis lyder det ikke som anvendelig løsning. Den ekstreme opsætning er en belastning for motoren og brænder ekstra meget brændstof af.
I pitten gættes der på at motoropsætningen har været en af nøglerne til Red Bulls dominans i kvalifikationerne - og det skal da blive interessant om den nye forordning fra FIA gør det nemmere for de andre teams at få en pole.
Ellers må man jo pege på Sebastian Vettel som en forhåndsfavorit, men der er mange andre der godt kunne tænke sig at komme til fadet. McLaren har positioneret sig som det næstbedste team, og de nye regler virker til at passe til Jenson Button. Lewis Hamilton har været hurtig, men har problemer med at holde hovedet koldt i pressede situationer.
Og så er der Fernando Alonso, den tidligere spanske verdensmester, der efter en stærk slutning på 2010 sæsonen, ikke helt er kommet i gang med 2011 endnu. Valencia er hans hjemmebane, men indtil videre har det ikke givet ham mange fordele. Men han er sikkert ikke alene i at ønske at det kommer til at ændre sig i år - en hel af tilskuerne vil nok håbe sammen med ham.
Martin Møller-Thomsen
Læs mere om: Valencia (gadeløb)26/06/11 - Valencia (gadeløb) - Formel 1 - FIA F1 |