Kim Lund er et af sæsonens nye navne, og da han for tre uger siden debuterede i klassen, måtte han konstatere, at den var en hård nød at knække.
”Jeg var virkelig desperat efter min første løbsweekend i klassen, hvor jeg ikke rigtig kunne få tingene til at fungere, men i de tre uger der er gået siden har jeg virkelig fået arbejdet med tingene,” sagde Kim Lund. ”Inden løbet på Ring Djursland har i alt fået kørt 82 omgange på Padborg Park, hvor jeg har fået prøvet en masse forskellige linjer, og det har virkelig hjulpet, ligesom jeg har fået lavet en masse prøvestarter.”
Kim Lund (yderst til højre) fik arbejdet sig frem til front i første løb, som han vandt (Foto: Henning Smed / DanskerBiler.dk)
Kim Lund lagde ud med at være næst-hurtigst i tidtagningen efter den mesterskabsførende Michael Christensen, Varde, men da starten gik til første løb – hvor der startes i omvendt rækkefølge – var han langt bedre end mesteren til at komme frem i rækkerne. Allerede i starten kom Kim Lund frem på femtepladsen, og da første omgang var afsluttet, indtog han andenpladsen efter Jan Engelbrecht, Virum. Denne kunne længe holde føringen, men efter en tredjedel af løbet fik Kim Lund kontakt med ham, og på den ottende omgang smuttede han forbi. Kim Lund fik opbygget en føring på 2,5 sekunder, men en safety car-periode betød, at Michael Christensen pludselig lå lige bag ham. Men over de tre sidste frie omgange kunne mesteren ikke komme forbi Kim Lund.
Jan Engelbrecht lå til at erobre tredjepladsen i første heat, men pludselig regn og en efterfølgende snurretur sendte ham ikke blot ned i rækkerne. Den betød også, at han blev strejfet af Christian Siepmann, Risskov, der efterfølgende måtte reagere hurtigt.
”Da jeg ramte Jan Engelbrecht, blev mit fjederben ødelagt og en bremseslange blev rykket over,” fortæller Christian Siepmann. ”Da jeg så skulle bremse til det næste sving, var der ikke andet at gøre end at prøve at kaste den ind på græsset for at tage noget fart af. Jeg ramte jordvolden baglæns, og det ødelagde en bagbro.”
En pludselig byge gav udfordringer for kørerne. Her er det Michael Christensen (1), Christian Siepmann (3), Martin Mortensen (8) og Jacob Kristensen (2), der kæmper (Foto: Henning Smed / DanskerBiler.dk)
I andet heat var det Michael Christensen, som kom bedst fra start, men allerede i venstresvinget efter Trapperne blev han udbremset af Kim Lund, der siden holdt føringen til mål. ”Jeg valgte ikke at køre på nye dæk denne her gang, og det skulle jeg måske have gjort,” sagde Michael Christensen efterfølgende. Han fik to andenpladser, men den anden fik han primært, fordi hans evige rival – Jacob Kristensen, Selling – pludselig måtte opgive at passere ham.
”Jeg lå lige bag Michael, da min bremsepedal pludselig gik i bund, da vi var på vej ned ad Trapperne. Jeg var nok en centimeter fra at banke op i Michael. Jeg har aldrig prøvet sådan noget før, og det var godt nok ubehageligt,” siger Jacob Kristensen. Han måtte overgive tredjepladsen til Jan Seerup, Greve, der faktisk havde kørt et stærkt løb og i starten givet netop Jacob Kristensen baghjul.
Stillingen i Tegee-Dan Clio Cup
|
1 |
Michael Christensen |
Varde |
164 |
2 |
Jacob Kristensen |
Selling |
135 |
3 |
Christian Siepmann |
Risskov |
115 |
4 |
Jan Seerup |
Greve |
109 |
|
5 |
Jan Engelbrecht |
Virum |
92 |
6 |
Kim Lund |
Silkeborg |
88 |
7 |
Martin Vedel Mortensen |
Odense |
54 |
|
8 |
Martin Frederiksen |
Odense |
37 |
9 |
Ronnie Nielsen |
Smørum |
30 |
10 |
Steffen Larsen |
Ishøj |
28 |
|
11 |
Heino Frederiksen |
Hesselager |
24 |
|
Peter Rasmussen |
Søllinge |
24 |
|
Læs mere om: Kim Lund JohansenMichael ChristensenRing Djursland19/06/11 - Ring Djursland - Clio Cup - DKClassic Car Meeting - Heat 1Classic Car Meeting - Heat 2 |