”Det var en weekend, hvor jeg blev ramt af lidt uheld, men jeg har formået at give den alt det, jeg havde, så jeg kunne få det bedste ud af det,” siger skoleeleven. ”Jeg er tilfreds nok med resultatet, men jeg ved, at det ville vil have rakt til noget mere, hvis mit udgangspunkt havde været bedre fra starten. Jeg kom godt igen og fik nogle gode point på kontoen.”
Tidtagningsproblemerne bestod kort og godt i, at Kean Kristensens motor ikke ville som han ønskede. Efter at have været i top ti i de to træninger, blev det blot til en 11. plads i tidtagningen.
”Jeg gav den alt, hvad jeg havde, men motoren fungerede ikke helt, så jeg mistede 6-8 kilometer i topfart på hver langside hver gang,” siger Kean Kristensen. ”Heldigvis fik VW geninstalleret softwaren, og så var problemet løst til første løb, for her kørte motoren fejlfrit.”
Kean Kristensen kørte sig frem på femtepladsen. (Foto: CasperElgaard.dk)
Fra sin startplacering som nummer 11 formåede Herlev-drengen at avancere til sjettepladsen, da det ternede flag blev svunget efter første løb. Men placering fik han ikke lov til at beholde.
”Vi var 17 kørere, som bagefter blev tjekket, fordi man mente, at vi havde kørt vores hurtigste tid i en sektor, hvor der var gul flagzone,” forklarer Kean Kristensen. ”Det gule flag blev vist sidst i en sektor, hvor vi var startet med at køre stærkt, og her var vi 11 kørere, som i første omgang fik 30 sekunders straf. Dem, der havde gjort det to gange, blev tillige frataget fem pladser i startopstillingen, mens dem, der havde gjort det tre gange, blev frataget ti pladser. Jeg var en af dem!”
De fænomenet var udbredt, rykkede Kean Kristensen resultatmæssigt blot fra sjette- til syvendepladsen i løbet, mens han i startopstillingen til andet løb skulle starte som nier.
”Jeg kørte mig hurtigt op som syver, og på den sidste omgang kom jeg forbi Jeffrey Schmidt og Dennis Lind, så jeg sluttede som femmer,” siger Kean Kristensen. Det blev også hans slutresultat for tredje og sidste løb.
”Her blev der indsat safety car med det samme, fordi min teamkammerat havde en defekt trækaksel og holdt stille. Det gav mig en placering, men da løbet blevet givet frit igen, overstyrede min bil, og den var svær at holde. Jeg måtte lade fjerdepladsen gå til en anden kører og så sikre mig femtepladsen.”
Kean Kristensen har nu scoret fem femtepladser i sæsonens ni hidtil kørte løb, hvilket bringer ham på en sammenlagt femteplads, inden det går løs med næste afdeling af Formel ADAC Masters, der køres om fire uger på Nürburgring. Læs mere om: Kean KristensenZolder |