Biltest 12/06/11
|
|
Selv om man med tiden udvikler en vis evne til at holde de enkelte bilmodeller adskilt, sker det, at overgangen fra en testbil til den næste kommer til at præge det første indtryk.
Således opfattede jeg umiddelbart denne uges BMW 520d lidt skrabet i sammenligning med sidste uges udstyrsorgie af en Volvo V60, men BMW’en tog revanche efterhånden som testen skred frem. |
Og hvis man savner Volvo’ens aktiv fartpilot, alarm for vejbaneskift og lignende kan BMW selvfølgelig også levere det som ekstraudstyr.
Testbilen havde til gengæld parkeringsassistent, som kan udføre en parallelparkering, mens føreren tager en slapper. Personligt ville jeg vælge den aktive fartpilot, men det er selvfølgelig et spørgsmål om personlige preferencer.
Sammenlignet med den mindre 3-serie er 5’eren lidt af en flyder. Den er større, mere konfortabel og appellerer ikke på samme måde til sportslig kørsel. Men det er det en ren fornøjelse at cruise ud ad både motorveje og landeveje i denne bil.
Med 184 hk og et moment på 380 Nm er der kræfter nok, og den 8-trins automatgearkasse skifter blødt og fuldstændig umærkeligt. Men i iveren efter at reducere brændstofforbruget er BMW faldet for fristelsen, at lade automatikken skifte lige lovlig tidligt, så motoren ofte lyder lidt anstrengt og knurrer efter flere omdrejninger. Ikke alvorligt, men nok til, at det opleves generende.
Til gengæld holdt vi uden problemer et gennemsnitforbrug på 15,6 km/l under testen, som omfattede en hel del motorvejskørsel. Ganske flot for en bil med de kræfter og 1700 kg på vægten.
BMW holder stadig fast i baghjulstræk (eller firehjusltræk) og tak for det. Det tilfører deres biler en køredynamik, som er stærkt vanedannende, selv i de større og mere komfortorienterede modeller.
Men en tur på bagsædet i 520’eren minder mig om en af konceptets ulemper: det stjæler benplads fra den bagsædepassager, der får pladsen i midten, så til længere ture bør man opfatte en 520’er som en rummelig 4-personers.
Man vænner sig hurtigt til 520’erens komfort og kvalitet, og det er en bil, som langsomt forfører en. På den anden siden morede jeg mig mere i den mindre og billigere BMW 320d Efficient Dynamic, så den er stadig min tyske favorit.
De nøgne fakta:
|
Model |
BMW 520d |
|
Type |
5-dørs Sedan, 5 pladser |
|
Motor |
1995 ccm turbodieselmotor, 4 cyl., 184 hk ved 4.000 o/m, 380 Nm ved 1.900 – 2.750 o/m.. |
|
Transmission |
8 trins automatgearkasse med Steptronic, baghjulstræk |
|
Undervogn |
For: Tværsvingarme. Bag: Multilink |
|
Maks. hastighed |
225 kmt |
|
Acc. 0-100 |
8,1 sek. |
|
Officielt forbrug |
19,2 km/l. ved blandet kørsel |
|
Årlig grøn afgift |
Kr. 3220,- |
|
Pris fra |
Kr. 744.607,- plus levering |
|
|