Det spændende i denne klasse i år bliver og følge de nye motorer fra både Nissan og Judd (BMW). Udover de to nævnte er der Honda som har deltaget i flere år, men som selvfølgeligt har været tvunget til at opdatere deres motor til det nye reglement.
Hvis vi skal starte bagfra, altså med det team som jeg slet ikke regner med kan præstere, så taler vi lidt om Extrême Limite AM Paris og deres Norma M200P med Judd BMW motor. Bilen har ikke vist os meget i optakten til 24 timers løbet, og jeg tror ikke rigtig på projektet på trods af den gode og helt nye Judd motor.
Strakka Racing og RML kommer begge til start med en HPD ARX-01d. RML teamet er virkeligt hård ramt fordi de total skadede deres bil ved 6 timer ILMC løbet på Spa-Francorchamps for ikke ret mange uger siden, så de kommer med en helt ny bygget bil, på delvist nye dele, samt helt ny motor. Desværre har det vist sig at det performance forspring som Honda motoren har haft ikke længere er til stede, på den anden side er pålideligheden i Honda motoren per tradition høj.
Level 5 Motorsports kommer også med en Honda motor men i et Lola chassis, og bilen hedder Lola B11/80-HPD. Umiddelbart en stæk pakke, men jeg tror ikke på at teamet kommer igennem løbet.
2 teams kommer med Oreca 03-Nissan pakken, det er Signatech Nissan, Team Oreca-Matmut, og umiddelbart virker det som den stærkeste pakke i klassen. Både chassis og motor virker meget stærk, spørgsmålet er som altid, og de kan stå distancen?
OAK Racing kommer med to OAK Pescarolo 01-Judd BMW biler og den nye Judd/BMW motor er rigtig god, desværre tror ikke helt på at OAK chassiset er på niveau med motoren, og derfor er det ikke i min verden en 100% pakke. PeCom Racing kommer med den nye Judd/BMW motor i et Lola chassis, og bilen kaldes Lola B11/40-Judd BMW, den pakke er noget mere helstøbt, og dermed også hurtigere i teorien. Teamet har blandt andre Pierre Kaffer på holdet, så de kunne godt være et seriøst runners-up team.
Umiddelbart vil jeg gætte på at det er Team Oreca-Matmut som vinder denne klasse med deres Oreca 03-Nissan. Det er Alexandre Prémat, David Hallyday og Dominik Kraihamer der skal køre bilen, og under forudsætning af at bil og motor holder hele vejen, så vil jeg mene det er den bedste bil i LMP2 klassen ved Le Mans 2011.
Som altid kan der spille rigtig mange faktorer ind under Le Mans, og det er fantastisk svært overhoved at vurdere hvem som vinder dette lange løb!
Deltagerliste LMP2:
|
# |
Team / Mærke / Dæk |
Kørere |
|
26 |
Signatech Nissan |
Soheil Ayari |
|
Oreca 03-Nissan |
Franck Mailleux |
|
Dunlop |
Lucas Ordoñez |
|
33 |
Level 5 Motorsports |
Scott Tucker |
|
Lola B11/80-HPD |
Christophe Bouchut |
|
Michelin |
João Barbosa |
|
35 |
OAK Racing |
Frédéric Da Rocha |
|
OAK Pescarolo 01-Judd BMW |
Patrice Lafargue |
|
Dunlop |
Andrea Barlesi |
|
36 |
RML |
Mike Newton |
|
HPD ARX-01d |
Thomas Erdos |
|
Dunlop |
Ben Collins |
|
39 |
PeCom Racing |
Luís Pérez Companc |
|
Lola B11/40-Judd BMW |
Matías Russo |
|
Michelin |
Pierre Kaffer |
|
40 |
Race Performance |
Michel Frey |
|
Oreca 03-Judd BMW |
Ralph Meichtry |
|
Dunlop |
Marc Rostan |
|
41 |
Greaves Motorsport |
Karim Ojjeh |
|
Zytek Z11SN-Nissan |
Olivier Lombard |
|
Dunlop |
Tom Kimber-Smith |
|
42 |
Strakka Racing |
Nick Leventis |
|
HPD ARX-01d |
Danny Watts |
|
Michelin |
Jonny Kane |
|
44 |
Extrême Limite AM Paris |
Fabien Rosier |
|
Norma M200P-Judd BMW |
Phillipe Haezebrouck |
|
Dunlop |
Jean-René De Fournoux |
|
48 |
Team Oreca-Matmut |
Alexandre Prémat |
|
Oreca 03-Nissan |
David Hallyday |
|
Michelin |
Dominik Kraihamer |
|
49 |
OAK Racing |
Shinji Nakano |
|
OAK Pescarolo 01-Judd BMW |
Nicolas de Crem |
|
Dunlop |
Jan Charouz |
|
De første fri træninger start onsdag den 8. juni klokken 16. Henrik Bess
Læs mere om: Le Mans12/06/11 - Le Mans - Le Mans |