”Jeg har både testet den gamle dieselmotor og den nye benzinmotor, og den nye benzinmotor er hurtigere, men vi er stadig i udviklingsfasen,” siger køreren fra Pole Position Denmark. ”Jeg testede den nye motor mandag og tirsdag på banen i Barcelona, og derefter har mit team tjekket den i prøvebænken som en sidste forberedelse inden løbet i weekenden.”
Michel Nykjær har ny motor i sin Seat i weekenden ved løbet i Ungarn. (Foto: Stine Østergaard)
”Testen i Spanien var positiv. Med den nye motor føles Seaten mere som en racerbil, fordi den larmer mere. Bilen kører bedre med benzinmotoren, for dieselmotoren var tungere og dermed hårdere ved fordækkene. Hvis vi kan få en fordel med den allerede i weekenden, vil det være godt, men hvis vi klarer os som hidtil, har vi ikke tabt noget. For jeg føler mig overbevist om, at vi har noget at bygge videre på.”
Det bliver ikke kun motoren, som bliver ny for den dobbelte DTC-mester og Euro Cup-vinder. Det bliver banen også. Weekendens løb skal køres på Hungaroring ved Budapest, der i snart 25 år har lagt asfalt til landets Formel 1 Grand Prix.
”Banen har ikke så mange hurtige stræk, men mange sving, så der er sikkert noget af min erfaring fra de danske baner, jeg kan trække på,” siger Michel Nykjær. Han har dog endnu ikke kørt en meter på banen.
”Jeg har kun set banen i fjernsynet fra transmissionerne fra Formel 1, og det er det eneste, jeg kender til den. Men det er nok også det samme for de andre kørere i feltet, for der er ikke tidligere blevet kørt WTCC-løb på den, så det skulle være godt. Den skulle minde meget om Zolder, som vi lige har kørt på, så det ville ikke være helt skidt.”
Michel Nykjær kører træning og tidtagning lørdag – hvor han gerne skulle slippe igennem nåleøjet og blive blandt de ti bedste – mens de to løb køres først på eftermiddagen søndag.
Team manager Henrik Lind har fulgt testen nøje og er også overbevist om, at det har været en god investering at bruge de første tre løb med den gamle motor og sikre, at den nye motor er blevet testet så meget, at den nu er klar til at indgå i løbet.
”Vi forventer helt klart, at de optimeringer, der er foretaget de sidste par uger, giver en væsentlig hurtigere racer end dieselbilen, som slet ikke var ringe,” siger Henrik Lind. Læs mere om: Michel NykjærPole Position DenmarkSR-SportSUNRED EngineeringHungaroring05/06/11 - Hungaroring - WTCC - FIA VM |