Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Rallycross

Midtjyde kører efter femte DM i voldsom Volvo

Rallycross 
20/05/11 

Bort set fra firehjulstræk er baghjulsskub uovertruffen til jordbaneløb, forklarer Peder T. Jensen fra Viborg (firedobbelt dansk mester i Rally Cross (RC)).
- Det er virkelig en fed fornemmelse at styre raceren rundt i svingene med en kontrolleret firehjulsdrift. Derfor er det en stor fordel, at jeg altid har skruet i Volvo’er til motorsports-brug.
 

For ude venter St. Bededagsløbet på Løvel Banen fredag d. 20. maj på Løvel Banen, som er 2. afdeling af DM-serien 2011 i RC. Midtjyden har netop overstået en intens fight med ærkerivalen: Troels Daarbak i Volvo S40 EVO ved DM-premieren i Nysum, hvor Peder T. Jensen var tæt på en sejr.


Peder T. Jensen
(Foto: Åge Kirketerp Jensen)

- Jeg startede op i Folke Race omkring 1986, fortsætter Peder T. Jensen. - Dette gik pænt fornuftigt, idet jeg har to DM-bronzemedaljer i Folke Racehængende hjemme på præmiehylden. Efterhånden søgte jeg dog nye udfordringer, og så var det naturligt med et skift til Rally Cross omkring 1996.


Peder T. Jensen
(Foto: Åge Kirketerp Jensen)

Peder T. Jensen er til daglig vicevært, men i fritiden bliver Volvo 240’eren klargjort til motorsport.
- Jeg har naturligvis anskaffet et par reservebiler til at hente stumper fra, oplyser Peder T. Jensen. - Herudover er det forholdsvis nemt at skaffe reservedele hjem fra Sverige, hvor Volvo’erne med baghjulsskub er uhyre populære både i rally og jordbaneløb.

Under motorhjelmen deles fire motorcylindre om at præstere 250 hestekræfter til baghjulene. Volvo 240’eren er en meget robust vogn, og er derfor forholdsvis tung. I raceren er alt overflødig vægt dog fjernet, idet bagsæde og højre forsæde må afmonteres. Ligeledes kører deltagerne uden reservehjul, fordi der ikke er tid til at skifte det under motorløbet.

- Vi fjerner også forlygter og kørelys, konstaterer Peder T. Jensen. - De vil blot give anledning til unødvendige punkteringer, men til gengæld skal raceren være udstyret med et godkendt sikkerhedsbur, som bygges op af jernrør. Publikum vil derfor opleve, at der sjældent sker skader på selve kabinen, hvorimod front og bagende til tider får nogle knubs.


Peder T. Jensen
(Foto: Åge Kirketerp Jensen)

Peder T. Jensen har ud over 4 DM-guldmedaljer i Rally Cross også flere eksemplarer i sølv og bronze:
- Man bliver aldrig træt af at give publikum en god oplevelse, når man samtidig kan være med helt fremme, hvor gassen brænder og konkurrencen er virkelig tæt. Det gælder om at holde hovedet koldt uden at tage unødvendige chancer. Meget kan dog ske, når først styrthjelmen er kommet på hovedet.

Peder T. Jensen stiller op i Supernational-klassen, oplyser løbsleder Birte Donslund. - Midtjyden får i St. Bededagsløbet konkurrence af 6 andre tunede racere med tunet motorvolumen over 2 liter. Totalt kan vi præsentere et stort startfelt på 60 RC-teams og 27 Cross Kart-teams.

Med venlig hilsen
Viborg Motor Klub
Åge Kirketerp Jensen


Læs mere om:
  • Løvel
  •