Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Le Mans

Le Mans Performance tilpasninger

Le Mans 
20/05/11 

Le MansDet blev onsdag offentliggjort at L'Automobile Club de l'Ouest hvad beslutningen blev. Før 1000 kilometer løbet på Spa lovede L'Automobile Club de l'Ouest at de ville kigge på effektiviteten og ligeværdigheden i de forskellige klasser som skal køre på Le Mans, og det har aldrig været hemmeligt at L'Automobile Club de l'Ouest kunne komme med performance tilpasninger til dette løb.
Alle teams er blevet orienteret om de besluttede tilpasninger, så det skal blive spændende og se om det så har den ønskede effekt.
 

Fakta om de besluttede tilpasninger er:
LMP1 brændstof flow
restrictor diameter
Luft restrictor
Diameter
(med vægt reduktion)
luft restrictor
Diameter
(uden vægreduktion)
Vægt
Lola Toyota 38 mm 2 x 30.9 mm 2 x 31.1 mm 890 kg
Pescarolo-Judd 38 mm 2 x 30.6 mm 2 x 30.8 mm 890 kg
Oak-Pescarolo-Judd 38 mm 2 x 30.9 mm 2 x 31.1 mm 890 kg
Zytek 38 mm 1 x 43.7 mm 1 x 43.9 mm 890kg
HPD ARX-01ee 38 mm - - -
Oreca-Swiss HY Tech-Hybrid 38 mm - - -
Aston Martin – AMR 38 mm - - -
Lola Aston Martin 38 mm 2 x 30.5 mm 2 x 30.7 mm 890kg
Peugeot 908 HDI Oreca 25 mm - - 915kg
Audi R18 25 mm - - -
Peugeot 908 25 mm - - -

Brændstof flow restrictor diameteren er tilrettet i henhold til artikel 19 i LMP1 reglerne.

Luft indsugnings restrictoren og bilens vægt er korrigeret i forhold til artikel 1.3 I Automobile Club de l'Ouest Sports reglementet.

Flere LMP1 benzin teams har allerede nu implementeret disse rettelser og har målt på performance forbedringen og kommet frem til at den er ca. 4%. Bagsiden ved denne meget sene rettelse på performance på bilerne er at holdbarheden så kan komme til at halte noget efter.

Ud over at benzinbilerne bliver ekstra performance tilgodeset på Le Mans i år, hvad angår motor reglement, så vil det slet ikke ændre styrkeforholdet. Der gættes på lige nu at de bedste benzinbiler vinder ca. 1½ sekund pr. omgang på denne ændring, og hertil vil de begynde at bruge mere benzin så deres stints forkortes fra 12 til 11 omgange. Så det er jo op til den enkelte hvor aggressivt man vil udnytte denne ændring, men diesel er stadig bedst i LMP1 på Le Mans

Vejgaard

Læs mere om:
  • Le Mans
  •