Efter en næsten perfekt sæsonstart 2 uger tidligere på Jyllandsringen, skulle køreren fra Team Low Budget ud og forsvare mesterskabsføringen. På grund af en 1. plads og en 2. plads samt pole position til åbningsløbet, skulle han til dette løb have succesballast på hele 70kg med som ufrivillig passager. Men på den anden side – når der er ballast i bilen, betyder det gode point fra forrige afdeling.
Fredagen startede med træning, hvor det dog ikke blev til den helt store succes for den hvide Peugeot 307. Det blev kun til 2 omgange i træningen, og dette kunne tydelig mærkes i kvalifikationen. Top 4 var indenfor 0,6 sekunder. Desværre med Steffen på 4. pladsen. Og da den mesterskabsførende Lasse Rolighed tilmed tog pole position, var mesterskabsføringen på 3 point blevet udlignet.
Ved denne afdeling i Sverige, skulle Yokohama 2000 Cup klassen køre løbet sammen med bl.a. den Svenske JTCC klasse, som var hovedklassen med 15 startende biler.
Ifølge reglementet skulle denne klasse starte forrest til løbene – selvom at kvalifikationen havde vist, at JTCC klassens hurtigste mand, havde været 1.3 sekunder langsommere end Yokohama klassen. Dog kunne løbsledelsen ikke gøre noget på dette tidspunkt, og i stedet blev begge klasser gjort opmærksomme på, at ikke komme til at genere hinandens løb for meget. Men man kan aldrig undgå at komme til at genere hinanden lidt, når hurtigere biler kommer op bagfra.
Lørdag formiddag skulle løb 1 køres. Steffen fik en god start på løbet, og var oppe som 3’er efter første omgang.
Men som forudset ville der bliver mange overhalinger af de forankørende JTCC biler. Selvom tidsforskellen ikke var så stor, som i kvalifikationen, var der stadig 0,4 sekund mellem de respektive hurtigste omgange i de to klasser.
Det positive ved den side af sagen, var at Steffen endelig havde fundet god fart i bilen, og satte Yokohama 2000 Cup klassens hurtigste omgangstid – hvilken også skulle blive løbets generelt hurtigste.
Gennem hele løbet, var det en tæt affære, hvor afstanden mellem top 3 hele tiden bølgede frem og tilbage, alt efter hvor på banen, at man ramte trafikken.
På 9. omgang kommer Steffen op på 2. pladsen, og holdt den de sidste 2 omgange til målflaget.
17 gode point på kontoen, som samtidig betød, at han rykkede 2 point fra i mesterskabstoppen.
Til løb 2 blev startgridden bestemt efter de JTCC reglerne, som giver startplaceringer efter hurtigste omgangstid i løb 1. Med hurtigste omgang i løb 1, var det køreren fra Team Low Budget, som skulle starte i pole position.
Pga af lidt start vanskeligheder, faldt Steffen ned på 3. pladsen, men kunne dog forhindre yderligere placeringer i at gå forbi.
Som i løb 1, skulle dette bliver endnu en kamp, både i klassen, men også på tværs af klasserne. Gennem hele løbet stod det på generelt godt avancement, og Steffen fik Peugeot 307’eren kørt op på en generel 5. plads inden at de 11 omgange var kørt. En fantastisk bedrift, efter at have startet på 19. startposition, bagved hele JTCC feltet!
Den generelle 5. plads havde dog ikke noget at sige i mesterskabskampen. Desværre var Yokohama klassen blevet splittet så meget op, at der ikke kunne hentes flere placeringer, og en komfortabel 3. plads kunne køres hjem.
Den tætteste konkurrent i mesterskabet, Lasse Rolighed, sluttede lige foran i løb 2. Dette resulterede i, at føringen på de 2 point forsvandt igen, og de 2 førende i mesterskabet nu i stedet begge har 72 point, med den lille forskel, at Steffen Larsen fører på bedre placeringer i de enkelte løb.
”Jeg er tilfreds med weekenden, med gode point på kontoen”, udtaler Steffen og fortsætter
”Selvom de Svenske løbsledere gerne ville have ændret på startgridden, så vi kom til at holde forrest, kunne de ikke gøre det rent reglementmæssigt.
Men jeg synes at de Svenske JTCC kørere var gode til at give plads, da de jo også hellere ville køre deres eget løb, end at kæmpe mod biler, som alligevel ikke indgår i deres mesterskab.”
”Pointmæssigt var det ikke en tilfredsstillende weekend, men til gengæld ser jeg frem i næste løb på Ring Djursland, da jeg elsker at køre ræs på den bane. Den er spændende og udfordrende med dens sving og meget kuperede terræn”, slutter Steffen Larsen
Næste løb køres i weekenden 4.-5. juni på Ring Djursland, hvor der med garanti endnu engang bliver tæt kamp, med spændende ræs i Yokohama 2000 Cup klassen.
Team Low Budget Læs mere om: Steffen LarsenTeam Low BudgetRing Knutstorp07/05/11 - Ring Knutstorp - Yokohama 2000 - DM |