Og jeg faldt pladask for interiøret i ugens testbil, en hvid Fiat Punto Evo diesel med et indre i gråt, sort og vinrød, i det øjeblik, jeg åbnede førerdøren. Ikke bare på grund af farverne, men nå så meget på grund af det smukt svungne design på instrumentbordet og materialevalget.
Faktisk gjorde Punto'ens indre mig så positivt stemt, at jeg stiltiende accepterede den mærkelige trutmund, som fronten har fået i Evo udgaven, og den grimme liste på dørene (som sikkert er praktisk på Bilka's parkeringsplads).
Ellers ligner Evo'en en Punto, og det er da ikke den værste at ligne.
Køreegenskaberne er nu, som før, fine og indgyder føreren tilid. Nok er dieselversionen ikke så fast og kontant som en Abarth version, men den er alligevel ikke helt fri for sportslige egenskaber.
MultiJet turbodieselen er heller ikke så tosset trods sine bare 1250 ccm. 85 hk lyder måske ikke af meget, men prøv så lige at se momentet: 200 Nm ved 1.750 o/m. Det lover smidighed og overhalingsevner.
Desværre bliver Evo'en dog stækket lidt af et lidt for langbenet 5. gear, som ikke rigtigt passer til fartgrænserne på danske landeveje. Men bevares, det er da fint til motorvejskørsel.
Kort sagt er den lille Punto Evo MultiJet diesel (den findes også i en 1,6 liter version med 120 hk) en velkørende og veludstyret bil med en fin motor, men det jeg vil huske den for er det flot designede interiør.
De nøgne fakta:
|
Model |
Fiat Punto Evo MultiJet diesel |
|
Type |
5-dørs hatchback, 4 pladser |
|
Motor |
1248 ccm turbodieselmotor, 4 cyl., 85 hk ved 3.750 o/m, 200 Nm ved 1.750 o/m. |
|
Transmission |
5 trins manuel gearkasse, forhjulstræk |
|
Undervogn |
For: McPherson. Bag: Torsionsbro |
|
Maks. hastighed |
172 kmt |
|
Acc. 0-100 |
13,1 sek. |
|
Officielt forbrug |
27,8 km/l. ved blandet kørsel |
|
Årlig grøn afgift |
Kr. 1960,- |
|
Pris |
Kr. 180.990,- plus levering |
|
|