I to liters-klassen begyndte trioen Lars Højris, Tom Pedersen og Per Johansen deres titelforsvar med at score årets første maksimumpoint i vinderbilen fra sidste år, mens teamet nye mandskab – en Renault Clio III kørt af Jan Seerup, Johnni Andersen og Thomas Wulff – strøg til tops i Clio-divisionen.
”Vi blev nummer tre generelt og vandt klassen med vores Opel Corsa, og vi er meget tilfredse med det,” siger Per Johansen fra DK MOTORSPORT. ”Når vi så også fik en sejr med vores Clio i Clio-divisionen, må det betragtes som godkendt.”
Men sæsonpremieren forløb dog ikke helt problemfrit for de forsvarende mestre i langdistanceløb. DK MOTORSPORT fik ellers en god start, men så løb man ind i problemer.
”Da vi startede, gik det godt med de 20 første omgange, men så begyndte vores bil at sætte ud, så vi måtte i pit,” forklarer Per Johansen. ”Det gik ud over vores strategi med hensyn pitstop og benzin, og der så det rigtig sort ud. Det blev endnu værre, da Lars kom i bilen, men så fik vores serviceteam lavet noget ved bilen, som gjorde, at udsætterne stoppede. Så kunne Tom køre igennem.”
”Det var lidt hårdere, end jeg havde regnet med,” fortæller Lars Højris, som kørte den midterste del af løbet. ”Jeg havde fået alt for lidt søvn inden, for jeg havde ikke kunnet sove af spænding, og da jeg så nok også havde fået for lidt væske i mig, var jeg lidt brugt. Men det gik fint nok, og da jeg kom ud af bilen, havde jeg kørt 63 omgange. Det var hårdt og varmt, men det var et godt løb.”
Imidlertid betød problemerne, at DK MOTORSPORTs Opel Corsa ikke havde tilstrækkeligt med benzin til at køre for fuld fart i den afsluttende del af løbet. Hvis Tom Pedersen gav for meget gas, ville han skulle have været i pit, og tidsforbruget her ville have kostet sejren.
”Vi måtte køre lidt økonomiløb, og det var meget kedeligt at gøre det,” siger Tom Pedersen. ”Man kommer ikke ind i rytmen, når man ikke må give fuld gas. Man kører i et højere gear end ellers, og bilen tøffer rundt, og det er faktisk hårdt. Men det gik, og det er det, man må gøre nogle gange.”
Mens bilen med nummer 227 altså havde en del uforudset problemer, forløb alt efter planen for 229, der er teamet Clio-division-racer.
”Det er en noget bedre debut, end da vi kørte Clio Cup tidligere i år,” siger Jan Seerup. ”Det var hårdt arbejde og det var varmt, men jeg synes, at det kørte perfekt. Thomas lagde ud med at lave et perfekt første stint, derefter kom Johnni i bilen og så var det ellers bare fremad. Det passede med benzinen for os, for vi havde 5,5 liter tilbage i bilen, og det kunne ikke være bedre.”
Også de to nytilkomne medlemmer af DK MOTORSPORT var glade for resultatet og sæsonpremieren.
”Det var fantastisk. Det var superfedt,” jubler Thomas Wulff. ”Det må være to-og-et-halvt år siden sidst, at jeg har kørt race, og det var kanon. Det er et super professionelt team, to dejlige medkørere og et set-up, der bare spiller. Jeg havde nok ikke troet, at vi skulle stå der, hvor vi endte med at stå, men strategien virkede, og det var fantastisk.”
”Det var dejligt,” tilføjer Johnni Andersen. ”Det er sjovt at være sammen med nogle andre mennesker, som også kan finde ud af at køre bil, og det var nemt. Det forløb uden problemer. Vi kan forhåbentlig altid køre stærkere, men vi skal jo også vinde, og så er det bedre at blive på banen end at køre af. Det er positivt.”
Næste gang DK MOTORSPORT skal i aktion igen bliver i sidste weekend af maj, hvor Jan Seerup deltager i anden afdeling af Tegee-Dan Clio Cup. Allerede ugen efter står den atter på langdistanceløb for hele teamet på Ring Djursland.
Med venlig hilsen
DK MOTORSPORT
Per Johansen Læs mere om: Jan SeerupLars Højris NielsenPer JohansenThomas WulffTom PedersenPadborg Park07/05/11 - Padborg Park - Danish Endurance Championship |