Ulrik Linnemann gik til makronerne på Lydden Hill i England (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
Sidst på EM-sæsonen 2008 skiftede Ulrik Linnemann til Peugeot 207 Super 1600 i Division 1A-trim, som omfatter 1,6 liters tunede motorer. I 2011 har Division 1A skiftet til klassenavnet: Super1600, og samtidig hævede FIA - det internationale bilsportsforbund – minimumsvægten i Super1600 med 50 kilo til 1000 kilo (incl. kører).
- Inden for al motorsport betyder reduceret vægt en bedre fart/accelleration, forklarer Ulrik Linnemann. – De forøgede krav til passiv sikkerhed i hverdagsbilerne har dog bevirket en vægtforøgelse på over 100 kilo. Først til 2011-sæsonen er dette slået fuldt i gennem til FIA’s reglement for Super1600. I 2010 var min Peugeot 207 Super 1600 derfor 70 kilo tungere ende sidste års minimumsvægt, og sammen med mine mekanikere har jeg derfor skrællet 20 kilo væk på bilen.
I løbet af vinteren havde Linnemann Motorsport fået racer-motoren trimmet og finjusteret hos Alternative Engineering i Slangerup. Desuden hjalp nordjyske Arne Staun Motorsport med at justere undervognen således, at vægtfordelingen på hjulene blev optimal.
EM-premieren 2011 var henlagt til Lydden Hill lidt sydøst for London i England: - Forbedringerne af raceren har virkelig båret frugt. Slankningen afspejlede sig tydeligt i omgangstiderne, og jeg kunne presse Peugeot 207’eren endnu mere end sidste år. I kvalifikationsheatene oplevede jeg en stigende formkurve med placeringerne: 5, 3 og 1. Jeg var derfor direkte kvalificeret til A-finalen.
Ulrik Linnemann ser frem til bl.a. EM-afdelingen 2011 på RC-mekkaet i Höljes (Sverige) (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
I A-finalen var Ulrik Linnemann hurtigt fremme som nr. 2: - Raceren reagerer meget prompte på alle de input, som jeg giver den. På anden omgang kom jeg dog for langt ud i et sving, hvorved englænderen: Julian Godfrey (Ford Fiesta ST) samt tjekken Zdenek Cermák (Skoda Fabia) smuttede forbi i indersporet. Jeg kørte dog komfortabelt hjem på fjerdepladsen.
Inden EM 2 i Portugal på Montalegre-banen lægger Ulrik Linnemann forbi Rally Cross Himmerland i løbsweekenden: 7.-8. maj i sin Peugeot 207 Super 1600. For uden at give hjemmepublikummet et besøg er formålet at indkøre en ny undervogn – stødæmpere og fjedre.
Linnemann Motorsport satser på en flyvende EM-sæson i 2011 (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
- I EM for Super1600 er konkurrencen også tæt i 2011, afslutter Ulrik Linnemann. – Med 22 kørere fra 11 forskellige nationer bliver det en oplevelse at køre de resterende 9 EM-runder i henholdsvis: Portugal, Frankrig, Norge, Sverige, Belgien, Holland, Østrig, Polen og Tjekkiet.
Åge Kirketerp Jensen Læs mere om: Ulrik Linnemann |