De første afsnit af sæson 2011 har været gode. De har måske ikke fulgt den klassiske Hollywood formular for hvordan man stykker en god historie sammen - spændingskurven følger ikke helt de foreskrevne regler, men til gengæld har den ligget på et højt niveau hele vejen igennem, også selvom den unge Sebastian Vettel, der på rekordtid gik fra statist til hovedrolle, måske har fået lige rigelig med opmærksomhed.
Men inden man for alvor nåede at frygte, at det var manuskriptet fra 2002 eller 2004 de havde genbrugt, slog Lewis Hamilton fast at der er mere end en hovedrolle i sæson 2011.
Andre af de hovedrollerne venter også på at få mere tid i rampelyset - eller også er der reel frygt for at nogle af dem med tid må se sig reduceret til biroller.
Men både Fernando Alonso, Mark Webber og Jenson Button mangler endnu at vise hvad de egentlig har i sig, men hvis det hele kom frem i første afsnit, ville man jo også savne lidt af dramaet om kan/kan de ikke - og hvad med deres biler.
Blandt birollerne er der kamp om de gode pladser. Både Nick Heidfeld, Vitaly Petrov og Nico Rosberg har bejlet til en ledende tjans på den front. Og hvis Mercedes raceren kan holde tempoet fra Kina, må man formode at den tidligere altoverskyggende hovedperson, Michael Schumacher, også vil søge at få jobbet som ledende birolle i indeværende sæson.
Fra statisterne er der op til løbet i Tyrkiet kommet flere håbefulde udtalelser, der alle peger i retningen af at de ikke er tilfreds med deres rolle og at de søger noget større. Lotus forventer snart at kunne kæmpe med om point - dog ikke fra næste løb.
Mere interessant er det at Hispania, der som en anden fodboldklub trives under forkortelsen HRT, har rettet sigtekornet ind mod nærmeste konkurrent, nemlig Virgin. Et realistisk mål for det lille hold, og det burde være muligt at ramme Virgin - også med en gammeldags forlader.
Scenen for dette fjerde afsnit er henlagt til et stykke asfalt i Tyrkiet, på hvad der er blevet kaldt Tielkes bedste. Tielke er vel at sammenligne med en set designer på en film. Og selvom han ofte har fået prisen for "årets bedste nye F1 bane", er det vist mest kun fordi der ikke er andre der laver dem. Men i Tyrkiet er det faktisk lykkedes for manden at lave noget som giver mening.
Pirelli der leverer en obligatorisk del af kostumerne, har på forhånd udset sig sving 8 som det kritiske sted på banen. De sammenligner generelt kamparenaen med den i Malaysia, begge baner er hårde ved asfalten. Så fra et dækperspekiv kan man forvente/håbe på/frygte for en gentagelse af løbet i Malaysia.
Helt specifik forventer Pirelli at det er det forreste højre dæk, der i særdeleshed vil lide overlast i Tyrkiet. Det kan vi jo så glæde os til at se følgerne af.
De åbne vinger, DRS, en lille ny feature til denne sæson, har indtil videre vist sig vældig effektiv i forhold til at skabe underholdning. I Tyrkiet vil afstanden mellem to biler blive målt i bremsezonen for sving 10, og selve systemet vil være aktivt på stykket fra lige før sving 11 og videre ned mod sving 12. Sving 11 er et blødt sving, der knækker en langside, det var heromkring at der sidste år gik lige for meget tyrefægtning i Red Bulls to kører, der jordede hinanden af banen i en noget uskøn affære.
Hvis fremtiden skal forudsiges ud fra fortiden, så bliver løbet på søndag både spændende og dramatisk - og muligvis et afsnit man simpelthen ikke kan gå glip af! Martin Møller-Thomsen
Læs mere om: Istanbul ParkSpa-Francorchamps08/05/11 - Istanbul Park - Formel 1 - FIA F1 |