Men nøgternt set betaler man her – som i alle såkaldte livsstilsbiler - en høj pris for image og stil. En Fiat 500 er stadig baseret på Fiat Panda og deler DNA med Ford Fiesta, som begge kan erhverves til væsentligt lavere priser, og Panda'en byder endda på bedre pladsforhold.
Ja, jeg ved godt, at vi er ude over det rationelle her, og at de fleste Fiat 500 kunder end ikke ville overveje Panda'en som alternativ, men i den aktuelle aftapning forsøger Fiat at spille på flere heste.
Testbilen er en Fiat 500 Twinair Turbo. Den er udrustet med Fiat nye 2 cylindrede motor, helt i tråd med den oprindelige 500, men her peppet op med en turbolader, så topeffekten er 85 hk.
Fiat spiller også øko-kortet og lover reduceret Co2 udledning, lavere brændstofforbrug og i det hele taget en mere miljøvenlig bil.
Man skal lige vænne sig til lyden af de to cylindre. Jeg måtte et par gange undertrykke en lyst til at give motoren flere omdrejninger, så den kunne brænde de to sidste tændrør rene.
De 85 hk klæder Fiat'en, der accelererer både fra stilstand og i mellemområdet, så en original Fiat 500 Abarth fra 60'erne må blive Ferrarirød af misundelse.
Men efter en tur ad den jyske motorvej og en bid landevej, fik jeg noget af et chok, da jeg tankede og konstaterede, at jeg i stedet for de 24,4 km/l lå på et forbrug på 14,7 km/l.
Inden en ny ad praktisk taget samme ruter den følgende dag besluttede jeg derfor at skifte kørselsmønster. Jeg aktiverede Eco knappen på instrumentbordet og forsøgte at spare lidt på de dyre dråber. Det viste sig dog allerede, det øjeblik, jeg trykkede på knappen, at vingerne var stækkede. Alt spræl havde forladt maskinrummet. Derfor endte jeg med at køre bilen som en Formel 1 racer: hver gang jeg skulle overhale trykkede jeg på Eco knappen og fik nu det nødvendige skud vitaminer.
Denne teknik gav en noget bedre økonomi. Jeg vil, baseret på tankmåleren, anslå omkring 20 km/l. Pænt uden at imponere, når man tager bilens og motorens størrelse i betragtning.
Jeg fik for øvrigt noget af en overraskelse på min første tur med bilen. Den kørte med min gamle sergents udtryk: ”som en horekasse i havsnød”. En kontrol af dæktrykket viste, at den kørte med 0,2 bar for højt tryk i alle fire hjul. Da først trykket var nede på ”normal” kørte den igen som en Fiat 500 bør. Vejbump er dog ikke dens livret. Specielt landingerne var ukomfortable.
Konklusioner er, at en Fiat 500 Twinair Turbo en charmerende og kvik lille bil, der sælges til en for høj pris, men hvis penge ikke er problemet så.....
De nøgne fakta:
|
Model |
Fiat 500 Twinair Torbo |
|
Type |
3-dørs semihatchback, 4 pladser |
Motor |
875 ccm benzinmotor med turbolader, 2 cyl., 85 hk ved 5.500 o/m, 145 Nm ved 1.900 o/m. |
Transmission |
5 trins manuel gearkasse, forhjulstræk |
|
Undervogn |
For: McPherson. Bag: Compoundaksel |
Maks. hastighed |
173 kmt |
Acc. 0-100 |
11,0 sek. |
|
Officielt forbrug |
24,4 km/l. ved blandet kørsel |
Årlig grøn afgift |
Kr. 520,- |
Aktuel pris fra |
Kr. 183.990,- plus levering |
|
|