Fredag 22. april blev sæsonens første træning kørt, og her skulle bilen tjekkes igennem for første gang, efter at være blevet tilpasset til de små reglementsændringer med hensyn til vægt/hk forholdet. I tidligere sæsoner, var vægt/hk forholdet 8,5 kg pr hk, men fra og med denne sæson, er forholdet ændret til 8,25 kg pr hk. Så derfor er der blevet pillet nogle overflødige kilo ud af bilen hen over vinteren.
Træningen gav næstbedste tid, så teamet vidste, at der skulle findes lidt mere inden kvalifikationen. Men med kun 25 tusindedele op til førstepladsen, var det marginalt, hvad der skulle justeres.
Senere på dagen, gjalt det kvalifikationen, hvor den manglende tid blev fundet – og mere til! Dette resulterede i pole position, som blev taget med hele 8 tusindedele over nummer 2! En indikation af, at teamet går en tæt sæson i møde, hvor der skal kæmpes hårdt i hvert eneste løb.
Ligesom sidste år, gives der point til de 3 hurtigste i kvalifikation, og på den måde, var de første 3 point på kontoen.
Lørdag formiddag gjalt det de 2 heats.
Da de 5 startlamper gik ud, var Steffens start fra pole position ikke helt så god, som en af de store konkurrenter i mesterskabet denne sæson, Lasse Rolighed, og derved gik denne i føring på vej mod første sving. Starten var dog ikke dårligere, end at køreren fra Team Low Budget kunne holde 2. pladsen og afværge yderligere angreb.
De første 8 omgange af løbet foregik næsten uafbrudt kofanger ved kofanger, hvor der var hård kamp om førstepladsen. Men der var heller ikke plads til fejl, da 3. pladsen lå og lurede kort bagved Steffen.
De sidste 2 omgange blev feltet spredt lidt ud, da der alligevel ikke var muligheder for at overhale, og alle tilsyneladende istedet, valgte at spare på dækkene til heat 2.
På den måde kom yderligere 17 point på kontoen, med stor chance for endnu flere i heat 2.
Reglerne i Yokohama 2000 Cup siger, ligesom i de tidligere sæsoner, at top 6 vender rundt på resultatet fra heat 1, og derved har man startrækkefølgen. Dette resulterede i 5. position på startgridden.
Det tog dog ikke længe, inden at 5. pladsen var vekslet til 3. pladsen. En kanonstart betød at de første 2 konkurrenter var passeret inden udgangen af sving 2, mens Steffen avancerede til en 2. plads senere på åbningsomgangen.
De næste 5 omgange stod på tæt kamp omkring føringen mellem Peter Olsen og Team Low Budget køreren. Der var ikke mange vognlængder mellem de to. Hvis den ene vandt lidt tid, et sted på banen, blev der tabt lidt tid igen i næste sving. Men omgangstiderne viste klart, at den hvide Peugeot 307 var hurtigere end den forankørende Peugeot 308’er.
Der gik heller ikke længere end til 6. omgang, inden at Steffen dykkede indenom i Point-S kurverne, og kørte de sidste 4 omgange til målflaget, uden at blive yderligere presset.
”Det var en rigtig god start på sæsonen”, udtaler Steffen og fortsætter
”Jeg synes, at der var godt og fair race i begge løbene, og det tyder på en tæt sæson. Det er altid rart at se nogle nye ansigter i klassen, som ellers har haft det svært deltagermæssigt det sidste års tid. Og denne sæson er et godt mix af nye og gamle kørere, som alle har potentiale til at blande sig i toppen.”
”Som vi så i kvalifikationen var der kun 8 tusindedele mellem andenpladsen og mig, mens top 5 alle var indenfor 6 tiendedele. Så det gælder om at være skarp gennem hele sæsonen.”
Dermed var de første 40 point på kontoen, mens nærmeste konkurrent i mesterskabet har 37 point.
Da der gives succesballast til de første 4 i hvert heat, betyder weekendes resultater, at Steffen Larsen har tungeste bil til næste løb, hvor der skal 70kg ekstra i bilen.
Næste løb i Yokohama 2000 Cup køres 6.-7. maj på Ring Knutstop i Sverige, som ligger ca 1½ times kørsel nordøst for København. Samme weekend køres der også bl.a. også STCC og Camaro Cup, som begge har dansk deltagelse.
Så der er alt mulig grund til, de Østdanske racerfans, at kigge forbi det Sydsvenske, og se noget godt race, på den kuperede bane.
Team Low Budget Læs mere om: Steffen LarsenTeam Low BudgetJyllandsringen23/04/11 - Jyllandsringen - Yokohama 2000 - DM |