Allerede under træningen fredag formiddag viste Lasse god form med hurtigste tid, men det var også klart, at konkurrenterne ikke kun havde sovet vintersøvn, da de fem første biler lå indenfor et sekund. Den konkurrence ville uden tvivl blive skærpet under tidtagningen, og derfor blev bilen derfor kontrolleret igen, inden det for alvor gjaldt.
Tidtagningen forløb uden problemer, men hvor der før havde været et sekund mellem nummer et og nummer fem, var der nu kun 0,6 sekund. Lasse måtte se sig henvist til andenpladsen, slået af Steffen Larsen med otte tusindedele af et sekund.
Lasse Rolighed kørte hurtigst i tidtagningen. (Foto: Gripping Media)
Også lørdag viste sig fra den bedste side med strålende solskin og en frisk vind, da Yokohama-bilerne rullede ud til dagens første løb. Da startsignalet gik, skød den sorte Peugeot frem og erobrede pladsen med den bedste udsigt. Den placering holdt hele løbet trods ihærdige forsøg fra Steffen Larsens side på at overtage føringen. Lasse afviste alle angreb og fik også lagt lidt afstand til Steffen, så sidste del af løbet kunne køres uden konstant pres.
Årets første trofæ. (Foto: Gripping Media)
Til andet heat starter de seks hurtigste fra første heat i modsat rækkefølge. Lasse måtte derfor rykke ned i tredje startrække, og kunne nu se frem til en stribe overhalinger for at komme helt frem, hvor han helst ville være. De første par omgange gik med at få vristet sig fri af Anders Christensen og Michael Markussen, inden jagten kunne sættes ind på Peter Olsen, der havde lagt sig på andenpladsen. Sidstnævnte havde skiftet sin Peugeot 307 ud med en Peugeot 308, som sidste år tog de to første pladser i mesterskabet, og det potentiale udnyttede han fuldt ud. Trods mange gode forsøg var der lige præcis ikke plads nok til at gennemføre overhalingen, og Lasse måtte tage til takke med tredjepladsen, mens Steffen Larsen løb med førstepladsen.
Team Pers Kemi kunne trille hjem fra premiereløbet på en samlet andenplads i mesterskabet. Man ville helst være på førstepladsen, men resultatet er absolut godkendt.
- Vi kommer hjem uden skader på bilen og med gode point på kontoen. Der kan hurtigt komme en weekend, hvor vi ikke får point, og så er det vigtigt at få så meget som muligt med alle de andre gange.
Frem til næste løb skal bilen på slankekur, da den stadig vejer mere end minimumsvægten. I en klasse, hvor man ikke må tune motoren, er hvert eneste kilo overvægt, der kan fjernes, det samme som at få flere hestekræfter under hjelmen. Forhåbentlig er det en lidt lettere og dermed hurtigere bil, som kommer til Ring Knutstorp ved Helsingborg om fjorten dage, hvor næste afdeling afvikles. Gripping Media ApS Læs mere om: Lasse Rolighed PetersenJyllandsringen23/04/11 - Jyllandsringen - Yokohama 2000 - DM |