Vi valgte dog i den netop overståede weekend, sammen med hovedparten af kollegerne fra Eurocuppen, og som en del af de fortsatte sæsonforberedelser, at stille op i den første NEC (Nordeuropæisk Formel Renault) mesterskabs afdeling.
Sidste år vandt KEO Racing NEC mesterskabet til Danmark i Formel Renault 2000, med 19 årige Dear Schilling som pilot.
Med sit mesterskab fra 2010 som en god ballast, rykker Dear Schilling derfor, som eneste danske deltager, op i Formel Renault Eurocup 2,0 i år.
Dear Schilling nyder solskinnet på Hockenheim. (Foto: Chris V Schotanus)
I øvrigt sammen med den nyeste unge kører hos KEO Racing, 16 årige norsk/thailandske Sandy Stuvik, der har et friskt mesterskab som Asiatisk Formel Renault mester i bagagen, og kommer med nogle spændende sponsorer og opbakning. Herunder Thailands førende pizzakæde, The Pizza Company samt Singha Beer, der er Thailands - og et af verdens - største, bryggerier. Manager for den unge kører er danske Thomas Raldorf, der også har bopæl i Thailand.
”Sandy er en meget spændende kører, vi forventer meget af, når han lærer banerne og de omkring 30 konkurrenter at kende. Han er meget ung, men har allerede en succesrig kart karriere i Asien, samt mesterskabet i Formel Renault Asia i 2010 på sit CV. Desuden har han ikke mindst det rigtige bagland, der kan give ham mulighederne for at udvikle sig fremover. Han har testet for os de seneste par måneder og skal, udover det netop afviklede løb på Hockenheim, køre endnu 4-5 løb i NEC mesterskabet, så han får så mange løbskilometer som muligt i år.
Sandy Stuvik viser de nye farver hos KEO racing. (Foto: Chris V Schotanus)
Dear Schilling har ikke nået nogen test inden sæsonstarten, men kender flere af banerne godt og har allerede erfaring med vort team og Formel Renault fra 2 sæsoner i NEC, så han koncentrerer sig om en fokuseret indsats på Eurocuppen”.
”Vi har i november og december, testet på flere baner i forberedelserne til vor første sæson i Formel Renault Eurocuppen. Med over 30 kørere og flere af Europas største racerteams som deltagere i klassen, har vi forberedt os ekstra hårdt til den forventede tætte konkurrence i feltet, siger en travl Kim Olsen i telefonen undervejs til det nordlige Spanien”.
”Weekenden på Hockenheim er gået fint, trods forskellige udfordringer på banen med lidt for optimistiske og forårskåde konkurrenter. Både Sandy og Dear kvalificerede sig til weekendens 3 løb, midt i feltet på 30 racere, hvoraf godt halvdelen er deltagere fra Eurocup feltet. Sandy kørte en 9.plads hjem i løb 2 lørdag, hvor Dear sluttede 15. og i 3. løb sluttede Dear som nummer 13, mens Sandy desværre kørte af på vej mod en topplacering og efter rigtig gode omgangstider.
Dear Schilling i close Race. (Foto: Chris V Schotanus)
Men vigtigst af alt, er vores speed blevet bedre og bedre gennem weekenden, da vi har haft mulighed for at teste vores opsætninger i flot vejr, og vore kørere har kunnet prøve sig selv af i hård konkurrence. Bilerne har overlevet, og generalprøven er absolut godkendt. Vi ser frem til løbene på Motorland, forhåbentlig også i fint vejr.
”Oprindeligt havde KEO Racing planlagt en større flerbils indsats i både NEC og Eurocup mesterskabet, men gennem vinteren har beslutningsprocessen fra interesserede kørere været længere og sværere end normalt. Derfor besluttede vi i nogenlunde god tid at koncentrere vor indsats om det primære mål i 2011: Formel Renault Eurocup mesterskabet, med deltagelse af vore 2 unge kørere”.
”Det store antal klasser i juniorserierne gør det bestemt ikke nemmere for unge kørere, og måske især deres bagland, at afgøre, hvor der kan investeres mest fornuftigt. Det betyder, at beslutningerne udskydes for længe, til skade for kørerne, da de således misser de vigtige før sæson tests.
Dear Schilling på vej rundt på Hockenheim. (Foto: KEO Racing)
”Men jeg mener bestemt, Formel Renault tilbyder den suverænt bedste ”value for money” i nogen juniorklasse overhovedet. Med faste TV sendinger på Eurosport, gratis entrebilletter (kan downloades fra Renault sport hjemmesiden), og masser af aktiviteter i løbsweekenderne på de internationale baner, får sponsorer fuld valuta for investeringen i klassen.
Gennem Renaults talentprogram og status som motorleverandør til større klasser som GP3 og GP2, er der også en fornuftig direkte vej videre for kørerne”, slutter Kim Olsen, der glæder sig til løbene og et stort felt af Renault racere i Eurocuppen de næste godt 5 måneder.
KEO Racing Press Søren Christensen
Læs mere om: Dear SchillingKEO Racing |