Sebastian Vettel havde pole position og kom i den grad bedst fra start - og pitstop undtaget, så var han i front hele vejen igennem. Bag ham blev der tilgengæld skiftet en del ud.
Da starten gik var det Nick Heidfeld der fik mast sin sorte Renault frem mellem alle de andre og tog 2. pladsen - en placering han holdt indtil det første pitstop, hvor Lewis Hamilton overtog den placering. Og det gik sådan set meget godt for Hamilton, og længe lignede han en der kunne gå 2. pladsen hjem.
Men sådan gik det ikke. I det der skulle have været den sidste pitstoprunde blev han passeret af Jenson Button, der dermed overtog 2. pladsen. Og den beholdt han. Hamilton forsøgte tidligt på de hårde dæk, men de blev slidt ligeså hurtigt som de bløde dæk. For Button derimod fungerede de fint og han kørte længere på de hårde dæk end nogen anden i toppen af tabellen, dermed sikrede han sig 2. pladsen, dog uden at være nogen trussel mod Vettels sejr.
Hamilton derimod endte med at have et ekstra pitstop. Det var efter at han først var blevet smidt af 3. pladsen af Heidfeld, og siden under mindre afkørsel var blevet passeret af Mark Webber. Dette sidste pitstop sendte Hamilton ned på en beskeden 7. plads.
Som sagt passerede Heidfeld Hamilton mod slutningen af løbet. Efter sin fantastiske start og gode placering i første del af løbet, forsvandt Heidfeld lidt fra begivenhedernes centrum i midten af løbet. Men mod slutningen havde han altså fået placeret sig i en gunstig position - og blev belønnet med en hårdt vundet 3. plads. På de sidste omgange måtte han forsvare sig indædt mod en hurtigere Mark Webber, som dog aldrig kom forbi.
Webber sluttede på en 4. plads og må nok være tilfreds. Han fik en dårlig start og røg langt ned i feltet. Og hver gang det så ud til at australieren var lidt på vej tilbage til noget sjovt, så skiftede han dæk igen. Således også mod slutningen hvor han kom ud bag Felipe Massa, der igen havde et relativt anonymt løb. Men Webber duellerede sig fornemt forbi Massa og kunne derefter indlede jagten på Heidfeld. Samtidig blev Webber hjulpet af Hamiltons afkørsel, og også af Alonso.
For mens Massa kørte et anonymt løb endte han alligevel på 5, pladsen, lige foran sin holdkammerat Fernando Alonso. Alonso lå ellers godt placeret og duellerede med Hamilton om 3. pladsen i løbet, da han bare kom for tæt på ham og mistede en del af frontvingen. Det betød et pitstop og en degradering fra en 4. plads til en 7. plads. Hamiltons pitstop gav ham dog en enkelt plads tilbage og den tidligere verdensmester endte på en 6. plads.
Efter Hamilton på 7. pladsen kom Kobayashi sin Sauber. Igen et godt løb af det schweiziske team, og så må vi håbe at de ikke bliver diskvalifceret dennegang.
Mercedes racerne kørte et mere end anonymt løb. Michael Schumacher lavede en god start, men bilen var dybest set bare ikke i stand til at følge med. Længe lå begge biler lige uden for pointene, men en overhaling mod slutningen bragte Schumacher i pointene - og derudover fik både Schumacher og de Resta fordel af at Petrov kørte galt på nogle af de sidste omgange.
Russeren havde ellers kørt et fornemt løb og havde et par gange været foran Heidfeld og havde også været med oppe hvor det for alvor er sjovt. Men mod slutningen havde en afkørsel henover et flyvehop som sikkert havde været sjovt i en anden sportsgren. Da han landede knækkede ratstammen og han kunne i sagens natur ikke styre bilen mere. Heldigvis havde retning mod grønsværen hvor den jordede et enkelt skilt inden den stoppede. Det kunne have været meget værre!
Så Schumacher redddede sig en 9. plads, mens de Resta i sit andet Formel 1 løb fik den 10. plads som gav et enkelt point.
I VM fører Vettel nu med 50 point, foran Button med 26! Lad os håbe at McLaren, Ferrari og måske Renault, snart gør livet bare lidt surt for Red Bull.
Martin Møller-Thomsen
Læs mere om: Sepang10/04/11 - Sepang - Formel 1 - FIA F1 |