Formel 1 07/04/11
|
|
Optakt til Malaysias Grand Prix Så skal vi til den igen. Sæsonens andet Formel 1 løb løber af stablen i Malaysia. Sepang banen har visse charmer, overhalingsmuligheder og langsider. Og hvem der skal dominere, hvis nogen, er et åbent spørgsmål. Red Bull fløj igennem løbet på Albert Park og hvis de endnu engang dominerer, kan vi være i gang med en meget lang sæson. Hvis de derimod får kvalificeret modstand, så kan vi være i gang med en meget spændende sæson. Alle muligheder står stadig åbne.
|
Vi fik ikke mange svar i Australien. Sådan er det ofte med det første løb. Svar har vi først for alvor når vi når frem til den europæiske sæson. Sepang er mere en rigtig racerbane og den har nogle gode lige strækninger, hvor bilen får lov til at nå sit maksimum - om det giver noget anderledes på søndag bliver spændende at se:
De nye regler der trådte i kraft til denne sæson har indtil videre ikke gjort meget væsen af sig. KERS var tilsyneladende ikke noget fordel i Australien, fordi Red Bull ikke havde noget, og det virkede ikke som det store handicap for dem der. Hvad fremtiden bringer på den front er et åbent spørgsmål.
Bagvingen, der kan åbnes sås tydeligt i Australien, men tilgengæld er det svært at sige hvor meget den egentlig bidrager med. Og sådan skal det også være. Hvis man allerede nu kunne sige at den gav en hel del ekstra overhalinger, så havde den for stor effekt. Hvis den derimod giver en ekstra overhaling pr. løb, så er det måske en meget fornuftig løsning, men det tager tid inden man tydeligt kan se at det virker. Og så er der jo forskellen på Albert Park og Sepang, og der er alle muligheder for at det måske på Sepang kunne være en større fordel.
Så er der dækkene. Pirellis nye dæk var meget omtalte inden Albert Park og bagefter virkede det lidt som der ikke var sket så meget nyt på den front alligevel. Alt snak om lyn-slitage holdt ikke stik og Perez i Sauber kørte gennem løbet med kun et enkelt pitstop.
Pirelli forventer selv, at det bliver anderledes på Sepang. Vejret i Malaysia er en hel del varmere, hvilket vil betyde at dækkene bliver hurtigere slidt - og jo hurtigere slidt de bliver, jo hurtigere bliver man nødt til at skifte dæk. Således forventer Pirelli mellem tre og fire stop i Malaysia. Hvis det bliver sådan, bliver løbet også et helt andet end i Australien.
Hvordan styrkeforholdet mellem kører og teams er, er endnu svært at sige ret meget om. Det eneste man kan sige er, at Sebastian Vettel startede sit titelforsvar med en overlegen sejr. Men det er langt fra første gang man ser at en nyslået mester starter den nye sæson helt på toppen - for hvorfor skulle han ikke være på toppen. Han har vundet VM sidste sæson, han behøver ikke at vinde for at bevise han kan, så hans attitude vil alt andet lige være mere afslappet - som det typisk har været for alle, efter at de har vundet deres første VM titel.
I Australien var det Ferrari og McLaren der halsede efter Red Bull - sammen med Renault, hvor Petrov pludselig ville vise sig som en podiekandidat. Mercedes klarede sig knapt så godt. De lover dog at alting bliver bedre i Malaysia, men lad os nu se - selvom det bliver bedre, er det ikke sikkert at det er nok til at blande sig i topkampen. Normalt er der maksimalt plads til tre topteams, visse år kan det udvides til fire, men at fem biler kan være med i front på en konstant basis er sjældent, eller rettere, næsten uden fortilfælde. Og Mercedes der sidste år var det fjerde topteam, er nu for alvor under pres fra Renault, der hellere end gerne vil skubbe alle andre ud af reden for selv at være i front. Mercedes kan få det svært i år og på Sepang kan vi måske få en indikation på om de faktisk så får det svært, eller om der måske i år kan være fem teams i front.
Martin Møller-Thomsen
Læs mere om: Sepang10/04/11 - Sepang - Formel 1 - FIA F1 |