Biltest 03/04/11
|
|
Jeg havde en bekendt med, da vi skulle hente den aktuelle testbil, og det var hende, der fik overdraget hvervet med at køre den hjem, mens jeg fulgte efter i min egen bil. Derfor kunne jeg undrende betragte hvordan kørelyset tændte og slukkede flere gange inden Auris'en satte sig i bevægelse. |
Det viste sig, at hun ikke troede at bilen var startet, fordi der ikke var nogen motorlyd! Auris HSD starter nemlig på elmotoren, som tivoliets radiobiler, og lader først benzinmotoren hjælpe med, når den er kommet lidt op i fart.
Teknikken er identisk med den, vi finder i Toyota Prius, men Auris befinder sig i et mere humant prisleje.
Den kan køres som en helt almindelig bil med automatgear, men hvis man vil udnytte hybridteknikken optimalt og køre mest muligt med elkraft – og det formoder jeg at købere af denne bil vil – så skal man stille motorstyringen på eco og følge anvisningerne i multidisplayet, som er anbragt midt i speedometeret.
Displayet lokker føreren til at køre mere økonomisk. Der går hurtigt sport i at forsøge at få bilen til at lade batterierne op eller køre på ren elkraft, så det er en bil, der nemt går i blodet på sin ejer. Den er ikke uden sin egen charme, og så kan man pudse glorien lidt og føle, at man gør noget for miljøet.
Men når det er sagt, må man også erkende, at Auris HSD har sin store styrke i bykørsel, hvor man får fuldt udbytte af bilens elmotor. Hvis man primært har sin kørsel på lande- og motorvej, er det sværere at se hybridteknologiens berettigelse på det nuværende stade.
Denne test omfattede ikke særlig meget bykørsel, men derimod meget landevejskørsel, hvor jeg fulgte den øvrige trafik, og her lå gennemsnitsforbruget markant under de officielle 26,3 kmt.
Når batterierne samtidig stjæler en del af pladsen i bagagerummet, er det måske værd at overveje, om ikke den godt kr. 60.000 billigere 1,4 dieselversion er et bedre køb.
De nøgne fakta
|
Model |
Toyota Auris HSD |
|
Type |
5-dørs hatchback, 5 pladser |
|
Motor |
Hybrid: 1798 ccm benzinmotor, 4 cyl., 93 hk / 73 kW ved 5200 o/m, 142 Nm ved 4000 o/m.
Elmotor 82 hk / 60 kW, 207 Nm.
Samlet maks. Ydelse 136 hk / 100 kW. |
|
Transmission |
CVT automatisk gearkasse, forhjulstræk |
|
Undervogn |
For: McPherson. Bag: Torsionsstang. |
|
Maks. hastighed |
180 kmt |
|
Acc. 0-100 |
10,4 sek. |
|
Officielt forbrug |
26,3 km/l. ved blandet kørsel |
|
Årlig grøn afgift |
Kr. 520,- |
|
Pris fra |
Kr. 308.898,- plus levering |
|
|