SX4 har efterhånden nogle år på bagen, men den bærer alderen godt. Designet skiller sig stadig ud fra den grå masse uden at gå til ekstremer.
Suzuki er tydeligvis glade for deres nuværende – meget varierede – modelprogram. De obligatoriske facelift foregår med nænsom hånd, og indskrænker sig som regel til noget, der ligner en opgradering af udstyrslisten.
Listen over standardudstyr i testbilen, en GLX, er lang som en fredagsbon fra supermarkedet og omfatter blandt andet alufælge, læderrat, fuldautomatiks klimaanlæg og fartpilot.
Både design, specielt i GLX versionerne, og modelnavn antyder firehjulstræk, men som udgangspunkt er SX4 er forhjulstrækker. Firehjulstræk kan dog tilvælges mod en beskeden merpris på benzinversionen, men forunderligt nok markedsfører Suzuki ikke en firehjulstrukket diesel SX4 i Danmark, selv om den ret beset er mere logisk.
Undervognen er sat ret stramt op, sammenlignet med dagens gennemsnit. Det er godt for præcisionen, men går lidt ud over komforten.
Balancen med fuldt læs er rimelig uden ligefrem at imponere, og det overrasker mig lidt, da jeg mindes at det var et af SX4 modellens stærkeste punkter, da jeg testede den første gang i en benzinversion.
Nu er det mere helheden, der efterlader et indtryk af en gedigen og solid slider.
De nøgne fakta
|
Model |
Suzuki SX4 Combiback 2,0 DDiS |
|
Type |
5-dørs hatchback, 5 pladser |
|
Motor |
1956 ccm turbodiesel, 4 cyl., 135 hk ved 3500 o/m, 320 Nm ved 1500 o/m. |
|
Transmission |
6 trins manuel gearkasse, forhjulstræk |
|
Undervogn |
For: McPherson. Bag: Torsionsaksel med skruefjedre. Krængningsstabilisatorer for. |
|
Maks. hastighed |
190 kmt |
|
Acc. 0-100 |
10,5 sek. |
|
Officielt forbrug v. blandet kørsel |
20,4 km/l |
|
Årlig grøn afgift |
Kr. 3220,- |
|
Pris fra |
Kr. 216.990,- plus levering |
|
|