Sandsynligvis kører vinderen i enten en Red Bull, en Ferrari eller en McLaren. Måske hvis det bliver lidt alternativt, så kommer vinderen fra Renault eller Mercedes. Men ingen af disse vil være alvorlige overraskelser.
Men faktum er, at vi ikke ved ret meget om hvordan styrkeforholdet er, inden bilerne for første gang kører for alvor, og det gør de først natten til lørdag, hvor de kører kvalifikationen. Indtil da, er alting gætværk.
Det første løb kan samtidig være lidt af en tilfældighed. Nogle har bare bedre styr på deres bil på nuværende tidspunkt end andre. Traditionelt skal man frem til den europæiske sæson før styrkeforholdet begynder at være reelt.
For nogen betyder det så, at de kan redde hele deres år, med et godt forår. Specielt nogle af de små teams få en fordel her. I gamle dage var Sauber ofte god i starten, hvorefter de fadede henover sommeren. Andre teams kan muligvis gøre dem kunsten efter i år.
Derudover er der ofte et højt antal udgåede i Australien, banen er krævende og slider på både de mentale reserver og på bremser. Et højt antal udgåede kan betyde point til nogle mindre hold. Mark Webber hentede point i sin debut for Minardi for 10 år siden. Point til Lotus kunne da sådan set være meget hyggeligt.
I front har vi en verdensmester der gerne vil understrege at han også i den kommende sæson er manden de andre skal slå. Vi har en Alonso, der nu har styr på hele Ferrari holdet og gerne vil hente en tredie VM titel. Og vi har en Mark Webber, der gerne vil vinde på hjemmebane.
McLaren har talt deres bil lidt ned her i optakten. Om det er fordi den er dårlig, om det er taktik, eller bare fordi de har en idé om hvordan den bliver bedre, kan vi ikke vide. Det er mulig det bare er teatertorden, men det er også muligt at de selv tror på det - og selv da er det muligt at faktisk er bedre i forhold til andre, end de selv tror.
Men snakken betyder at dårlige resultater i Australien kan bortforklares, gode resultater kan fejres som triumfer, egentlig ikke noget dårligt udgangspunkt. Kørerne er forskellige og vil vælge forskellige strategier - og det skal blive spændende at følge deres interne kamp. Det sidste fra McLaren lejren er så at de har modificeret deres udstødning og det har haft en positiv effekt på deres bil.
Det store fokus i Australien bliver på de nye Pirelli dæk, hvordan opfører de sig i praksis. Indtil videre har der været en del gætværk og nogle kørere er begyndt at brokke sig over at de mister vejgreb for hurtigt. Pointen er bare at de er designet til at miste vejgreb hurtigt, for netop at gøre løbene mere interessante og give kørerne mere indflydelse.
I følge Pirelli selv, så er dækkene designet til at have en kort periode hvor de yder maksimalt, derefter en lang stabil periode, lige under maks, inden de ret hurtigt mister meget vejgreb, fordi man kommer ind til et hårdere gummilag - dette er tænkt som signalet til kørerne om at der skal skiftes dæk.
Hvordan alt dette kommer til at fungere i praksis bliver spændende at følge. Og samtidig er Australien som racerbane lidt sin egen, så erfaringer høstet der, kan kun i begrænst omfang bruges andre steder.
Det allervigtigste er dog, at løbet bliver kørt, at en lang vinter er slut og vi igen skal til se Formel 1, og det med en sæson, der som fortsættelse af 2010 virker ret spændende, og så med de ekstra elementer, der hedder nye dæk, justerbar vinge og KERS. Forudsigeligt? Helt bestemt ikke. Martin Møller-Thomsen
Læs mere om: Albert Park27/03/11 - Albert Park - Formel 1 - FIA F1 |