Feltet dækker over toppen af supersportsvogne med to Corvette C6 fra Jan Magnussens team, fire nye Ferrari F458, en Ferrari F430, to BMW M3, fire Porsche 911, to Ford GT, to Jaguar XKR, en Lamborghini Gallardo og en Panoz Abruzzi, så der er lagt op til en kamp mellem giganter på den meget ujævne og svære bane .
Jan Magnussen ser frem til at køre dør mod dør med Ferrari, Porsche, Lamborghini og de andre sportsvogne på Sebring. (Foto: Jan Kaiser)
For Jan Magnussen er det trettende start på Sebring og syvende gang, han skal køre for det amerikanske sportsvognsmærke Corvette. Fire gange tidligere har han vundet med Corvette på Sebring, men selvom der skal køres for at vinde, så ved den hurtige dansker godt, at det bliver svært at leve op til forventningerne fra de mange entusiastiske amerikanske fans.
”Der er slet ingen tvivl om, at vi stiller op for at vinde” fortæller Jan Magnussen fra Sebring, hvor forberedelserne er i gang. ”Vi kører altid for at vinde, men som vi så sidste år, hvor vi først fik en sejr i sidste løb, så er konkurrencen benhård. Og jeg tror ikke man finder et stærkere GT felt end det man ser i år. Der er så mange stærke teams, kørere og biler i GT klassen i år, så det må betegnes som den hårdeste konkurrence, jeg endnu har mødt. Alle sejl er sat til og det ses også på standarden af kørere i klassen. Vi er syv, der tidligere har kørt Formel 1, men derudover er der kørere fra Indycar og WTCC, bl.a. den firedobbelte verdensmester Andy Priaulx. Men banen i sig selv er også en modstander. Bare det at komme igennem Sebring uden problemer, er hårdt. Jeg kender ikke noget løb, der er hårdere ved bilerne end Sebring. Banen er den mest ujævne, vi kører på og særligt i sving 1 og sving 17 får bil og fører virkelig mange og hårde tærsk henover de mange ujævnheder, hvor der skiftes mellem beton og asfalt. Derudover skal man holde sig udenfor kontakt med de øvrige biler og det er en kunst i sig selv, med de mange klasser der er blandet på banen. Og da langsiderne er få, så skal der overhales i mange af de snævre passager, så det giver ofte kontakt. Så det er ikke løgn når man siger, at kan bilen klare 12 timer på Sebring, så er det ikke noget problem at holde 24 timer på Le Mans”.
Men selvom man holder sig udenfor problemer, er intet givet på forhånd, forklarer Jan Magnussen. ”Det er ikke til at udnævne en forhåndsfavorit til løbet. Vi havde måske håbet, at den nye Ferrari F458, som der kommer fire af, ikke var fuldt udviklet og derfor heller ikke var så hurtig, men den har vist i tests, at den allerede har speeden. Så nu er det ikke kun Ferrari F430 vi skal frygte. Porsche har ikke alene fire biler med, men har også de to mesterskabsvindende kørere fra sidste år, Bergmeister og Long. Og BMW, der vandt mesterskabet for bilfabrikanter sidste år, er klare igen med to stærke biler. Jaguar har også udviklet på deres biler, så de er ikke tilfredse med endnu et år uden resultater. Og som nævnt er det nogle stærke kørerbesætninger hele vejen rundt. Men selvom jeg gerne vil vinde, så er det netop det tætte felt jeg elsker ved GT klassen. Det bliver tæt og hårdt ræs hele vejen igennem og det er lige sådan, som jeg synes der skal køres ræs. Hvor tit kan man ellers ræse af sted i sin Corvette dør mod dør med Ferrari, Porsche, Lamborghini, BMW og så videre”.
Jan Magnussen deler på Sebring Corvette #4 med englænderen Oliver Gavin og den nye mand til langdistanceløbene, englænderen Richard Westbrook. I Corvette #3 kører Olivier Beretta sammen med en ny makker, amerikaneren Tom Milner og de får ved langdistanceløbene selskab af spanieren Antonio Garcia. Læs mere om: Jan MagnussenSebring19/03/11 - Sebring - ALMS |