Biltest: Når mindre er mere |
Biltest 13/03/11
|
|
VW's designafdeling satser tydeligvis mere på evolution end på revolution. Den 7. generation af Passat'en ligner sine umiddelbare forgængere til forveksling. Nyhederne gemmer sig primært under overfladen, hvor bland andet byder på nye mindre TSI motorer, som testbilens 1,4 motor, der afløser den tidligere 1,6'er. |
|
En 1,4 motor med 122 hk lyder umiddelbart ikke som det oplagte valg til en sedan der har en køreklar vægt på godt 1,5 tons, men testen gjorde min betænkeligheder til skamme.
Nu adskilte denne test sig markant fra vores sædvanlige procedure, da den primært bestod af en rask weekendtur på motorvej op og ned gennem Jylland.
Ikke de optimale betingelser for en undermotoriseret bil, men sådan oplevede jeg heller ikke Passat'en med den nye 1,4 motor.
Trods sit mindre slagvolumen i forhold til forgængeren, fulgte den ubesværet trafikken under de fleste forhold. Kun i mellemaccellerationer op ad bakke eller ved høj hastighed tabte den pusten lidt i forhold til de hurtigste kolleger på motorvejen.
Hemmeligheden ligger i TSI motorens momentkurve. VW teknikkerne har formået at lave en motor med gedigne 200 Nm mellem 1500 og 4000 omdrejninger.
Noget tyder på, at vis skal arkivere den gamle læresætning ”der er ingen erstatning for slagvolumen” til fordel for ”mindre er mere”.
Langturskomforten er fremragende i Passat'en. Støjniveauet er lavt og affjedringen er velafstemt.
Men på et enkelt punkt skuffede den. Der blæste en kraftig østenvind under turen nordpå, og det var ikke Passat'ens livret, selv om bilen er navngivet efter en vind.
Det var dog ikke nok til at ødelægge det generelle indtryk af Passat'en. Den er en gedigen bil, gradvist forbedret gennem generationer, traditionel i form og udtryk.
De nøgne fakta
|
Model |
VW Passat 1,4 TSI BMT |
|
Type |
4-dørs sedan, 5 pladser |
|
Motor |
1390 ccm benzinmotor, 4 cyl., 122 hk ved 5000 o/m, 200 Nm ved 1500-4000 o/m. |
|
Transmission |
6 trins manuel gearkasse, Forhjulstræk |
|
Undervogn |
For: McPherson. Bag: 4-leddet aksel og tværsvingarme. Krængningsstabilisatorer for og bag. |
|
Maks. hastighed |
202 kmt |
|
Acc. 0-100 |
10,6 sek. |
|
Officielt forbrug |
16,4 km/l. ved blandet kørsel |
|
Årlig grøn afgift |
Kr. 1520,- |
|
Pris fra |
Kr. 333.894,- (Trendline) plus levering |
|
|
|
| |