Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Biltest

Biltest: Både i pose og sæk

Biltest 
06/03/11 

Suzuki Swift har været en af danskernes foretrukne biler de senere år. Dens charme, sportslige køreegenskaber og gode priser har tiltalt mange.
Nu er den her i en helt nye version. Men den ligner stadig sig selv. Det kræver et skarpt øje at se forskel på den nye model og forgængeren.
Det skal man nu ikke tage fejl af. 2011 udgaven af Swift'en er ikke kun faceliftet. Den er helt ny fra for til bag.
 

Karrosseriet er vokset 9 cm i længden, akselafstanden er øget med 5 cm og sporvidde er også vokset lidt. Trods de lidts større dimensioner er det dog lykkedes at sænke vægten godt 30 kg. Den gode balance og de fine køreegenskaber er overført fra forgængeren.

Udstyrsmæssigt står den også fint i forhold til konkurrenterne. Den testede version havde blandt andet et lækkert læderrat med betjeningsknapper til radioen og aircondition som standard. Når jeg alligevel føler mig lidt skuffet over bilen, skyldes det primært musklerne – eller rettere manglen på samme.

De gamle 1,3 og 1,5 motorer er nemlig afløst af en ny 1,2 liter motor, der yder 94 hk. På papiret ser det godt nok ud. Den yder 2 hk mere end den gamle 1,3 liter motor, men føles alligevel svagere i praksis.

Da jeg kørte op ad bakken ved Dybbøl mølle med fuld last, måtte jeg geare ned for at holde de tilladte 60 km/t. på stedet. Jeg troede først, at det skyldtes vintervejret under testen, men måtte siden erkende, at årsagen snarere var motorens drejningsmoment, der først topper ved 4800 omdrejninger.

Når man er alene i bilen og holder motoromdrejningerne mellem 5000 og 6000 omdrejninger (hvor hestene kommer ud af stalden) føles Swift'en til gengæld både sportslig og underholdende, men så er det til nok så som så med den fine brændstoføkonomi trods start/stop automatikken. Man kan kan godt få både i pose og sæk med Swift'en – bare ikke på en gang.


(Foto: Ib Trebbien)

De nøgne fakta:

Model Suzuki Swift 1,2 GL Stop/Start
Type 5-dørs hatchback, 5 pladser
Motor 1242 ccm benzinmotor,
4 cyl., 94 hk ved 6000 o/m,
118 Nm ved 4800 o/m.
Transmission 5 trins manuel gearkasse,
forhjulstræk
Undervogn For: McPherson med krængningsstabilisator.
Bag: Torsionsaksel og skruefjedre
Maks. hastighed 165 km/t.
Acc. 0-100 12,3 sek.
Officielt forbrug 20,4 km/l. ved blandet kørsel
Årlig grøn afgift Kr. 520,-
Pris Kr. 154.990,- plus levering