- Christian var godt forberedt til den første 2011-styrkeprøve: Winter Cup 2011 på den norditalienske South Garda-bane, oplyser far og teamchef: Erik Sørensen. -
Han lå i uges træningslejr sammen med resten af Tony Kart Racing Teamet på La Conga, som er placeret i skohælen af Italien. Her fik han bl.a. lejlighed til at prøve kræfter med håndbremsning på forhjulene, som ikke findes i KF3.
Christian Sørensen er i 2011 blevet officiel fabrikskører i Tony Kart Racing Team (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
- Håndbremsen kan anvendes lidt på samme måde som i en gadebil ved snævre sving, supplerer Christian Sørensen.
- Men frem for alt øges bremseevnen på karten, som normalt kun foregår på baghjulene. Sæsonfortesten gik planmæssigt, og bl.a. gjorde de videreudviklede Vortex-motorer et godt indtryk.
82 kørere fra 18 forskellige nationer var med på KF2-startlisten i South Garda. Christian Sørensen beviste, at han havde overstået klasseskiftet i stiv arm ved at kvalificere sig på tredjebedste tid:
- Jeg var kun 8 tusindedele sekund fra etteren. Dette svarer til 18 cm. forskel på en baneomgang. Samtidig var jeg lidt bedre end min teamkammerat: Damiano Fioravanti fra Italien, som scorede nr. 34 (3 tiendedele sek. langsommere).
Christian Sørensen (t.v.) sigter mod at overtage den tyske KF2-mestertitel fra danskeren: Nicolaj Møller-Madsen (t.h.) i 2011 (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
Frontresultaterne fortsatte i kvalifikationsheatene, hvor Christian Sørensen vandt 2 heats og blev toer i et tredje.
- I det allerførste kvalifikationsheat gik den såkaldte reed-ventil i stykker på karten, fortsætter Erik Sørensen. - Her åbner og lukker 2 carbonplader for brændstof-tilførslen til motoren lidt over 200 gange i sekundet (!). Christian humpede dog hjem over målstregen til en firer på kænguru-benzinen.
I det sidste af kvalifikationsheatene satte Christian Sørensen hurtigste omgangstid, men fik en 16. plads efter et sammenstød med konkurrenterne.
- I semifinalen startede jeg som sekser, forklarer Christian Sørensen.
- Vejrforholdene gjorde imidlertid, at de fleste satsede på tørvejrsdæk, men pludselig slog det om til regn. Dette svarer lidt til at køre på sne med sommerdæk, og jeg har stadig væk lidt at forbedre i denne disciplin.
Slutresultatet blev en 21. plads efter 2 afkørsler.
En startplacering i den nedre del af finalefeltet bevirkede herefter, at sydvestjyden blev fanget i flere infights. Finale-slutresultatet derfor nr. 22 over målstregen.
Christian Sørensen startede i front for kvalifikationsheatene ved Winter Cup 2011 (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
- Alt i alt er vi godt tilfredse med sæsonpremieren i South Garda, afslutter Erik Sørensen.
- For ude venter nu det udvidede italienske mesterskab: WSK Master, hvor 59 kørere fra 21 forskellige nationer er på startlisten til premieren i La Conga. Her får Christian forhåbentlig en lille fordel af sin smugtræning i januar.
I 2011 skal Christian Sørensen desuden køre det åbne tyske mesterskab, hvor sydvestjyden blev suveræn mester 2010 i KF3.
Med venlig hilsen
KARTINGTEAM CHRISTIAN SØRENSEN
Åge Keseler Kirketerp
Læs mere om: Christian Sørensen |