Fra dansk side er reaktionerne til denne beslutning positivt – såvel fra kører- og teamside som fra Dansk Automobil Sports Union.
– Det er en god ting at lægge sig op ad en anden stor serie som British Touring Car Championship, hvor reglementet stammer fra, og det er bestemt nogle flotte racerbiler, som er kommet ud af det nye reglement i England, siger Jan Magnussen, DTC-mester i 2003 og 2009. Jeg håber virkelig, at dette her tiltag kan få de danske teams til at deltage i den skandinaviske serie.
Jan Magnussen (forrest) og Casper Elgaard ser positivt på det nye reglement. (Foto: Birger Vilén - www.euroracer.org)
En kører, der har høstet stor succes i Danish Touringcar Championship, er Casper Elgaard, og han ser den britiske forbindelse som en af de store styrker ved det fremtidige reglement.
– Jeg kender ikke alle de tekniske detaljer i NGTC-reglementet, men det bedste er, at man har valgt et reglement, som matcher et andet stort mesterskab, forstået på den måde, at bilerne kan bruges flere steder, siger han. Jeg tror ikke, at der er nogle skandinaviske teams, der vil køre i England eller omvendt, men det bliver muligt at købe en færdig bil i England og bruge den herhjemme, ligesom det bliver muligt at sælge den igen i England.
I det fremtidige reglement er der også lagt op til, at bilerne får op mod 15-20 % mere effekt end nu, så de kommer til at yde mellem 330 og 340 hestekræfter.
– Som kører vil man altid have noget mere power, og så længe det ikke går ud over økonomien og holdbarheden, vil det være fint med mere effekt, og det burde motoren og gearkassen kunne holde til, siger Casper Elgaard. Det vigtige er, at reglementet bliver udformet, så teamene kan få økonomien til at hænge sammen, for sportsligt tegner serien til at blive en succes med topkørere fra hele Europa.
Mens racerkørernes opgave jo i bund og grund består i at køre den racerbil, som bliver stillet til rådighed, så ligger det helt store arbejde i forbindelse med indførelsen af et nyt tekniske reglement hos teamene, der skal bygge bilerne.
– Det er virkelig rart nu at få på plads, hvilket reglement der skal bygges efter til 2012-sæsonen. Vi er nu i stand til at lægge konkrete planer frem for vores sponsorer, og jeg tror, at vi kunne være klar til at præsentere bilerne til Grand Prixet i august, siger Kent Bo Steffensen fra Perfection Racing, der i 2007 og 2009 stod bag mesteren i Danish Touringcar Championship.
– Jeg har været skeptisk overfor de tidligere tanker om, at alle biler skulle være baghjulstrukne, for ombygning af forhjulstrukne biler ville også kræve en masse ekstra test. Jeg er super glad for, at man har valgt det britiske reglement, for derovre er man i fuld gang med at bygge biler, og så kan vi læne os op ad dem.
Også hos Dansk Automobil Sports Union er der tilfredshed med valg af reglement.
– Ud fra en sportslig betragtning er det naturligvis altid ønskværdigt, at de hjemlige kørere konkurrerer efter samme reglement som i de anerkendte, internationale løbsserier. British Touring Car Championship er blandt verdens mest anerkendte, og det virker derfor helt naturligt, at STCC læner sig op ad dette reglement, siger sportschef hos Dansk Automobil Sports Union, Bo Baltzer Nielsen. Det giver vore bedste standardvognskørere de største muligheder for at kunne hævde sig i internationale konkurrencer og derved fortsætte den positive udvikling, dansk standardvognsrace har gennemlevet de senere år med adskillige triumfer i bl.a. European Touring Car Championship til følge. Læs mere om: Casper ElgaardJan MagnussenKent Bo Steffensen |