Peugeot 908 raceren blev præsenteret i torsdags. (Foto: Peugeot Media)Der er ikke nogen tvivl hos mig om at Peugeot har eksperimenteret med hybrid teknologi de seneste år, dog ikke på racerbanen da den teknologi ikke har været tilladt. Det er den fra 2011 og derfor kunne vi også godt have forventet at Peugeot var kommet med en hybrid bil, men det skete bare ikke.
Peugeot 908 er Peugeot Sport’s tredje endurance racer. Først så vi 905, efter en længere pause kom 908 HDI FAP, og nu har vi så 908.
For at komme lidt tilbage til teknikken i den nye bil, er den montere med en 3,7-liter V8 HDi FAP diesel motor, med twin turbo. Den nye Audi R18 har til sammenligning 3.7-liter V6 TDi, men kun én turbo.
Vinklingen på den nye V8 HDI motor er 90 grader, hvorimod sidste års V12 HDI havde en vinkling på 100 grader.
Peugeot har endnu ikke været på testbanen med den helt ny motor, men den har været testet på en test-bænk.
Peugeot har allerede testet med den nye 908 racer. (Foto: Peugeot Media)
Peugeot har dog i noget længere tid haft det nye chassis klar, og den 27. juli 2010 rullede det for første gang. Her fortæller Peugeot ikke hvilken motor der var ombord, så vi kan kun gætte på om det var her hybridteknologien blev droppet?
Peugeot laver mange langdistance test med det ny chassis inden Le Mans 2011. Faktisk sagde de under pressekonferencen i torsdags, at det nye chassis skal køre mindst 12 endurance test imellem chassisdebuten og Le Mans 2011.
Peugeot har kørerne på plads til 2011 sæsonen. (Foto: Peugeot Media)
Vi fortalte også i torsdags at Peugeot har en plan for hvem der skal køre deres biler på Le Mans i år, men de har mere end det klar.
Faktisk er hele sæsonen allerede planlagt.
Sebring:
#7: Alexander Wurz / Anthony Davidson / Marc Gené
#8: Stéphane Sarrazin / Franck Montagny / Nicolas Minassian
Le Mans test:
#7: Alexander Wurz / Anthony Davidson / Marc Gené
#8: Stéphane Sarrazin / Franck Montagny / Nicolas Minassian
#9: Sébastien Bourdais / Simon Pagenaud / Pedro Lamy
Spa-Francorchamps:
#7: Alexander Wurz / Anthony Davidson / Marc Gené
#8: Stéphane Sarrazin / Franck Montagny / Nicolas Minassian
#9: Sébastien Bourdais / Simon Pagenaud / Pedro Lamy
Le Mans 24 Hours:
#7: Alexander Wurz / Anthony Davidson / Marc Gené
#8: Franck Montagny / Nicolas Minassian / Stéphane Sarrazin
#9: Sébastien Bourdais / Pedro Lamy / Simon Pagenaud
Imola:
#7: Sébastien Bourdais / Anthony Davidson
#8: Stéphane Sarrazin / Franck Montagny
Silverstone:
#7: Sébastien Bourdais / Anthony Davidson
#8: Stéphane Sarrazin / Franck Montagny
Petit Le Mans:
#7: Sébastien Bourdais / Anthony Davidson / Pedro Lamy
#8: Stéphane Sarrazin / Franck Montagny / Alexander Wurz
Zhuhai:
#7:Sébastien Bourdais / Anthony Davidson
#8: Stéphane Sarrazin / Franck Montagny Vejgaard
Læs mere om: Alexander WurzAnthony DavidsonFranck MontagnyMarc GenéNicolas MinassianPedro LamySébastien BourdaisSimon PagenaudStephane SarrazinPeugeot SportTeam Peugeot TotalSebring19/03/11 - Sebring - ILM Cup12/06/11 - Le Mans - Le MansPeugeot præsenterede deres nye 908 HDI FAP |