Den almindelige Lancer – altså ikke rallybilen – er dog stadig et interessant bekendtskab, ikke mindst i diesel versionerne, der er udrustede med mærkets nye 1.8 liter turbodiesel, der er en avanceret konstruktion med detaljer som forskudt montering af krumptappen i motorblokken, variabelt ventilløft og ventiloverlapning, stempler belagt med friktionsnedsættende materiale og den nyeste version af Denso's common rail indsprøjtning.
Det munder ud i en motor, der byder godt fra sig over 2000 omdrejninger og udviser en imponerende smidighed under dette omdrejningstal. Da jeg testede samme motor i Mitsubishi ASX nævnte jeg, at den trak rykfrit fra omkring 1200 omdrejninger, men den er faktisk i stand til at accelerere helt fra tomgang i sjette gear, selv om det foregår i i snegletempo indtil den når de nævnte 1200 omdrejninger.
Mitsubishi opgiver selv forbruget til 18,2 km/l, og det svarer meget godt til forbruget under testen, men jeg noterede faktisk på et tidspunkt helt op til 20,8 km/l i snit på bilens computer ved en tur ad almindelige landeveje. Det krævede dog koncentreret kørsel med følsom speederfod at holde det forbrug ved almindelige hastigheder.
Selv om en Lancer 1.8 Di-D ikke er en rallybil flotter den sig med en ganske avanceret undervogn med multilink hjulophæng bagtil i kombination med et velafstemt McPherson forhjulsophæng. Det giver en meget sporsikker og komfortabel kørsel, selv på ujævn vej.
Sedan karosseriet har ret beset meget traditionelle former, og Lancer'en skiller sig ikke ud fra mængden her, hvor man oven i købet ikke har hatchback'ens og Ralliart modellernes agressive frontgrill. Til gengæld kan den leveres i nogle friske farver, som f.eks. testbilens røde metallakering, og det liver den ganske gevaldigt op i mod dagens sørgeligt udbredte sorte og grå anonymitet.
Prisen taler også til Lancer'ens fordel, når man sammenligner med klassens andre tilbud.
De nøgne fakta:
|
Model |
Mitsubishi Lancer 1,8 DI-D Intense |
|
Type |
4-dørs Sedan, 5 sæder |
|
Motor |
1798 ccm dieselmotor med turbolader, 4 cyl., 150 hk / 110 kW ved 4000 o/m, 300 Nm ved 2000 o/m |
|
Transmission |
6 trins manuel gearkasse, forhjulstræk |
|
Undervogn |
For: McPherson med krængningsstabilisator. Bag: Multilink med krængningsstabilisator |
|
Maks. hastighed |
207 kmt |
|
Acc. 0-100 |
9,9 sek. |
|
Forbrug |
18,2 km/l. ved blandet kørsel |
|
Årlig grøn afgift |
Kr. 3220,- |
|
Pris |
Kr. 272.696,- plus levering |
|
|