ASX er bygget på samme platform som Lancer og Outlander, og deler også en række andre komponenter med disse to modeller.
Jeg har dog lidt svært ved at forstå hvornår en SUV bliver til en Crossover, så jeg opfatter ASX som en lillebror til Outlander modellen, og det er vel heller ikke så dårligt.
Selv om de to modeller deler samme platform og har ens akselafstand er ASX lidt mindre på alle ledder og den skrånende bagende æder også en bid af bagagepladsen.
Men det der for alvor skiller en ASX fra storebror Outlander er motorprogrammet, hvor førstnævnte brillierer med Mitsubishi's nye 1,8 turbo diesel med variabelt ventilløft og ventiloverlapning. Motoren yder 150 hk og har en flad momentkurve mellem 2000 og 3000 omdr./min.
Dieselkræfterne overføres via en velfungerende 6- trins gearkasse. Hvis man ikke rammer det rigtige gear trækker motoren ufortrødent og rykfrit fra omkring 1200 omdr.min.. Hvis man ryger i den anden grøft og kører den ud i gearene reagerer den med en hidsig og mindre skøn snerren, men leverer varen. Den uskønne snerren kan også opleves ved moderate omdrejninger lige efter koldstart.
Trods sit SUV / offroad udseende havde testbilen, som de fleste SUV, der ruller ud fra de danske forhandlere kun forhjulstræk. Og når man tænker på, at det nærmeste de fleste af disse biler kommer offroad kørsel, er vejens græsrabat, virker det som et fornuftigt valg, selv om jeg personligt har en forkærlighed for træk på alle fire. For dem, der har samme tilbøjeligheder som mig, kan en ASX alternativt leveres med firehjulstræk for ca. kr. 30.000 ekstra.
Heldigvis har ASX'eren bevaret en SUV dyd som en relativt højt placeret kabine med godt overblik fra alle pladser – og et lækkert læderrat til chaufføren. Trods den hældende bagende har den også et rimeligt pænt bagerum på 416 liter.
Køreegenskaberne ligger tættere på en personbil end en traditionel SUV. Styringen er neutral selv ved fuld last, og komforten er i top for biltypen.
Alt i alt et positivt bekendtskab med en en fornuftig økonomi.
De nøgne fakta:
|
Model |
Mitsubishi ASX 1,8 DI-D Invite 2WD |
|
Type |
5-dørs SUV / Crossover 5 sæder |
|
Motor |
1798 ccm dieselmotor med turbolader, 4 cyl., 150 hk / 110 kW ved 4000 o/m, 300 Nm ved 2000-3000 o/m |
|
Transmission |
6 trins manuel gearkasse Forhjulstræk |
|
Undervogn |
For: McPherson med krængningsstabilisator Bag: Multilink med krængningsstabilisator |
|
Maks. hastighed |
200 kmt |
|
Acc. 0-100 |
9,7 sek. |
|
Forbrug |
18,2 km/l. ved blandet kørsel |
|
Årlig grøn afgift |
Kr. 1930,- |
|
Pris |
Kr. 352.697,- plus levering |
|
|