Testbilen blev drevet af Kia / Hyundai familiens 1,4 turbodiesel motor med 90 hk og 220 Nm, og kræfterne blev fordelt til hjulene via en 6-trins gearkasse.
Jeg kom lige fra en Hyundai i20 med den lille 75 hk udgave af samme motor og 5- trins gearkasse, som skuffede lidt med hensyn til smidigheden. Men der var ingen problemer af den art i denne 90 hk Kia version, som virker langt mere harmonisk over hele omdrejningsområdet.
Kia tilbyder også en 128 hk stærk 1,6 diesel, og den er selvfølgelig sjovere, men merprisen for morskaben er 20.000 kr. og brændstofforbruget er 20% højere.
Jeg tog turen på tværs af landet og retur på is- og sneglatte vinterveje i dagene op til jul, og her brillierede Venga'en med entydige køreegenskaber, mens jeg passerede flere andre biler, der var endt med hjulene i vejret under de krævende forhold.
Jeg har tidligere kørt i andre versioner under mere normale vejrforhold, og herfra har jeg også kun gode minder om køreegenskaberne.
Men Venga'ens særlige styrke er pladsforholdene og indretningen. Førerpladsen er velindrettet og man sider temmelig højt, næsten som i en MPV, så man får ofte fornemmelsen af at køre i en større bil, end man rent faktisk gør.
Der er fine aflægningsmuligheder
Bagsæderne kan justeres frem og tilbage og det samme kan hældningen på ryglænene. Bunden i bagagerummet kan flyttes, så rummet bliver delt i to plan.
Hvis du leder efter en rummelig, velkørende og økonomisk familiebil i den kategori er Venga'en et interessant bud.
De nøgne fakta
|
Model |
Kia Venga 1,4 Active CRDI |
|
Type |
5-dørs hatchback |
|
Motor |
1396 ccm dieselmotor med turbolader, 4 cyl., 90 hk / 66 kW ved 4000 o/m, 220 Nm ved 1750-2500 o/m |
|
Transmission |
6 trins manuel gearkassse, forhjulstræk |
|
Undervogn |
For: McPherson. Bag: Multilink. |
|
Maks. hastighed |
167 kmt |
|
Acc. 0-100 |
14,5 sek. |
|
Forbrug |
23,2 km/l ved blandet kørsel |
|
Årlig grøn afgift |
Kr. 1960,- |
|
Pris |
Kr. 224.999,- plus levering (december 2010) |
|
|