Det kræver naturligvis nogle gode kørere til at styre bilerne, når en mesterskab skal i hus, men mindst lige så vigtigt, eller måske endnu vigtigere, er teamet bag kørerne.
I Number 1 Racing startede teamet allerede efter det sidste løb i 2009 på forberedelserne til 2010 sæsonen, teamets mekanikere renoverede og optimerede bilerne hen over vinteren, så de stod driftklar til sæson premieren på Jyllands-Ringen - Åbningsløbet sidst i april måned - hvor de i det andet løb sluttede på 1. og 2. pladserne, med David Falch foran Anders Majgaard.
Begge Number 1 Racing kørerne kom på podiet i sæsonens første løbsweekend. Vinder David Falch, på 2. pladsen Anders Majgaard (tv) samt Steffen Larsen (th) på 3. pladsen. (Foto: Motorsporten.dk)
Den efterfølgende løbsweekend - Padborg Open på Padborg Park - blev det til tre podieplaceringer til Number 1 Racing, i det første løb sluttede Anders Majgaard på 2. pladsen og i det andet løb vandt han foran David Falch, dermed var teamets anden dobbeltsejr i denne sæson hjemme.
Anders Majgaard på vej mod sejren på Padborg Park. (Foto: Motorsporten.dk)
Juniløbet på Jyllandsringen, det sidste løb inden sommerpausen, udviklede sig meget forskelligt for Number 1 Racing kørerne. Anders Majgaard kæmpede med meget succesballast i sin racer samt mekaniske problemer, hvilket betød placeringer som nummer 10 og 5.
David Falch havde mere 'held i sprøjten' og kørte sig til en 1. og en 2. plads.
Dermed kunne Number 1 Racing holde sommer pause med David Falch og Anders Majgaard på henholdsvis 1. og 3. pladserne i mesterskabet.
Ved sommerpausen førte David Falch Yokohama Cup mesterskabet. (Foto: Motorsporten.dk)
Sommerpausen blev brugt til at give Peugeot racerne det helt store eftersyn, så der var ikke megen pause i det for teamets trofaste mekanikere, der sammen med David Falch, løbende udviklede på de to 308'ere.
På trods af alle anstrengelserne i sommerpausen blev det ikke den bedste weekend for Number 1 Racing på Ring Djursland til Sommerløbet. Denne gang var det David Falch der kæmpede med megen succesballast, og Anders Majgaard der kæmpede med mekanikken - læg dertil almindeligt 'sort uheld' og resultatet bliver:
David Falch en 2. og en 5. plads, og Anders Majgaard en 5. og en 9. plads.
Næste løb var Grand Prix Danmark på Jyllands-Ringen, og weekenden startede rimelig godt for teamet og deres to kørere, Anders Majgaard vinder det første løb og David Falch slutter på 4. pladsen.
I det andet løb var begge kørerne uheldige, David på kørte nogle af de flaps der er langs banen, og blev dømt til en tur gennem strafbanen, og endnu værre gik det for Anders der blev sendt af banen efter flere på kørsler at en nærgående konkurrent. Placeringerne blev der kun som nummer 8 og 12 i dette løb.
Grand Prix Danmark bragte både held og uheld til Number 1 Racing. (Foto: Motorsporten.dk)
De lidt sekundære placeringer betød at Number 1 Racing for første gang i 2010 sæsonen måtte afgive føringen i mesterskabet, hvor David Falch og Anders Majgaard nu var skubbet ned på 2. og 4. pladserne.
Til sæsonens næstsidste løb "Kvällspostens Newsrace" på Ring Knutstorp i Sverige blev Number 1 Racing forstærket med yderligere en kører, det var Sportsdirektør Lars Vendelbo der havde tilmeldt sig i en af teamets gamle Peugeot 307 racere.
I det første af løbene vandt Anders Majgaard foran David Falch, mens Vendelbo kom i mål på 6. pladsen.
Andet løb sluttede igen med Anders Majgaard og David Falch på de to første pladser, mens Lars Vendelbo blev udelukket fra løbet.
Number 1 Racing førte an på Ring Djursland, her Anders Majgaard foran David Falch og Lars Vendelbo. (Foto: Motorsporten.dk)
Efterfølgende blev hele løbsweekenden suspenderet, på grund af mange køreres forseelser på banen, samt deres manglende reaktion på de straffe og udelukkelser som de blev idømt, dermed blev der ikke rykket på pointstillingen forud for sæsonens sidste løb.
DM Finalen på Jyllands-Ringen - sæsonens sidste løb - blev stedet hvor mesterskabet skulle placeres, og for Number 1 Racing og deres kørere skulle der hentes top resultater hvis de skulle vinde mesterskabet.
Teamets mekanikere havde siden løbet i Sverige gjort deres til at både Anders Majgaard og David Falch kunne kæmpe med om pointene - bilerne var gået igennem fra for til agter.
Anders Majgaard kvitterede for deres indsat ved at vinde det første af Grand Prix weekendens løb, mens David Falch tog sig af 3. pladsen.
Sæsonen igennem har Anders Majgaard og David Falch kæmpet tæt om mesterskabet. (Foto: Motorsporten.dk)
Dermed var mesterskabet atter indenfor rækkevidde, og der blev derfor kørt lidt mere taktisk i det andet løb for ikke at sætte noget over styr. Anders kørte sig til en 3. plads og David til en 5. plads.
Dermed havde Number 1 Racing genvundet mesterskabet, med Anders Majgaard på 1. pladsen samt med David Falch på 2. pladsen.
Anders Majgaard (th) vandt Yokohama Cup mesterskabet 2010, mens David Falch (tv) tog sig af anden pladsen. (Foto: Motorsporten.dk)
Stillingen i Yokohama Cup mesterskabet 2010:
|
Pl. |
Kører |
Mærke |
Point |
|
1. |
Anders Majgaard |
Peugeot 308 |
192 |
2. |
David Falch |
Peugeot 308 |
181 |
3. |
Steffen Larsen |
Peugeot 307 |
175 |
|
4. |
Lasse Rolighed Pedersen |
Peugeot 307 |
172 |
5. |
Peter Olsen |
Peugeot 307 |
150 |
6. |
Kim Lund |
Peugeot 307 |
140 |
|
7. |
Bruno Rasmussen |
Peugeot 307/BMW 120i |
118 |
8. |
Anders Christensen |
Peugeot 307 |
100 |
9. |
Jens Henrik Hansen |
Peugeot 307 |
84 |
|
10. |
Michael Markussen |
Peugeot 307 |
71 |
11. |
Søren Marquard |
Peugeot 307 |
49 |
12. |
Michael Skipper |
Ford Fiesta |
34 |
|
13. |
Allan Jensen |
Peugeot 206 |
13 |
|
Jesper Gregersen |
Peugeot 307 |
13 |
15. |
Lars Vendelbo |
Peugeot 307 |
11 |
|
16. |
Brian Jacobsen |
Toyota Corolla |
9 |
|
Hr. Nielsen
Læs mere om: Anders MajgaardDavid FalchNumber 1 RacingJyllandsringenPadborg ParkRing DjurslandRing Knutstorp |