Sebastian Loeb og Daniel Elena – Citroen C4 vinder af Rally Spanien 2010. (Foto: Citroën Presse)Sebastian Loeb kørte med en lille margen for at spare på dækkene på denne lange prøve men kørte dog 2 hurtigste tid. Efterfulgt blev han af Petter Solberg og Sebastian Ogier der kørte alt hvad han havde lært, for at prøve at vise, at han godt kunne følge med de store drenge efter hans afkørsel dagen før.
Derefter kom Ford armadaen med blandt andet Mikko Hirvonen og Jari Matti Latvala på de efterfølgende pladser man manglede dog den Ungarske Ford Focus køre Frederick Turan da han havde en voldsom afkørsel og var dermed ude af løbet og derved rykkede Henning Solberg og Kenneth Block op i stillingen.
Henning Solberg – Ford Fiesta S2000. (Foto: M-Sport)
Efter den korte sprint prøve hvor Dani Sordo igen havde hurtigste tid lavede Jari Matti Latvala også en ganske god tid der rakte til 2 hurtigste tid, men Petter Solberg gav ikke for lang snor til Dani Sordo og var 3er på prøven og tabte kun 1,2 sekunder til Dani Sordo og ellers ændrede den samlede stilling sig ikke på denne prøve.
Nu var det tilbage for sidste gang på den lange El Priorat prøve og denne gang var der ikke de store overraskelser heller da Dani Sordo igen kørte hurtigste tid dog må man sige at Sebastian Loeb var begyndt at køre søndags kørsel og var kun 5 hurtigst på prøven og Sebastian Ogier kørte 3 hurtigste tid hvilket gjorde at han lige akkurat kørte sig ind i top 10 hvilket også blev hans samlede placering efter den sidste prøve.
På dagens sidste prøve den korte sprint prøve, var det Petter Solberg der var hurtigst, og med den sejr sikrede han også, hans samlede 2. plads i løbet, efter Sebastian Loeb der vandt hans sejer nummer 61 i WRC serien.
Med en ellers stærk indsats over anden og tredje dagen i Rally Spanien, lykkedes det dog Dani Sordo at komme på podiet med en 3. plads, også selv om det så umuligt ud efter første dagen, men han har også noget at skulle bevise, da han endnu ikke har sikret sig et sæde for år 2011 endnu.
D. Sordo & D. Vallejo. (Foto: Citroën Presse)
På de efterfølgende pladser komme Jari Matti Latvala, der kørte 2. hurtigste tid på denne sidste prøve, og kunne derved sikre sin 4. plads, og vinde vigtige point til mesterskabet.
En lidt slagen mand, Mikko Hirvonen, der i denne sæson har været ramt af uheld, lige som på anden dagen da han havde turbo problemer på en prøve, og mistede hele 4 minutter i forhold til Sebastian Loeb, men med en 5. plads kunne han dog være tilfreds, og ser frem mod næste år og den nye Ford Fiesta RS WRC.
Mikko Hirvonen – Ford Focus RS WRC. (Foto: BP Ford Abu Dhabi World Rally Team)
I J-WRC klassen blev der også kæmpet en kamp, da Aron Burkart efter sin afkørsel på første dagen var tilbage, under Super Rally reglerne på dag to, hvor han var tilbage dog med et meget stort tidstab, i forhold til Y. Lemes der førte klassen også her på starten af tredje dagen.
På den lange El Priorat blev der dog ændret på stillingen, da Y. Lemes i hans Renault Clio blev ramt af en punktering, der kostede ham hele 2 minutter i forhold til Hans Weijs JR, der i hans Citroen C2, nu rykkede op på 1. pladsen i klassen, og derved endnu tættere på J-WRC titlen, Aron Burkart havde igen fået fart i hans Suzuki Swift, viste han dog, at det næsten kun var andres uheld, der ville kunne hjælpe ham til J-WRC titlen.
Netop som det så ud til at Hans Weijs Jr., nu kun med to prøver tilbage, kunne sikre sig titlen, blev også han ramt af tekniske problemer, på anden gennemkørsel af den lange El Priorat, da en motor sensor voldte han problemer, og bilen gik ud. Han tabte hele 13 minutter, og mistede derved føringen af rallyet.
Y. Lemes overtog igen føringen af rallyet, og sluttede på 1. pladsen i J-WRC klassen, med Todor Slavov i ligeledes Renault Clio på 3 pladsen, og nu med Hans Weijs Jr. i hans Citroen C2 nede på en 3. plads. Men ikke mindst viste det sig atter at man aldrig skal opgive før løbet er slut og da Aron Burkart sluttede på 4. pladsen og derved fik point nok til at kalde sig den nye J-WRC mester 2010 i hans Suzuki Swift Super 1600, kunne han ikke helt forstå hvad der var sket for ham denne weekend, men held i uheld fik han den J-WRC titel han tabte tilbage i 2008.
Resultatet af Rally Spanien 2010:
|
Pl. |
# |
Kl. |
Kører |
Mærke |
Tid / Diff. |
|
1 |
1 |
M |
S. Loeb |
Citroen C4 |
3:32:59,7 |
2 |
11 |
A8 |
P. Solberg |
Citroen C4 |
+0:00:35,3 |
3 |
2 |
M |
D. Sordo |
Citroen C4 |
+0:00:41,1 |
|
4 |
4 |
M |
J. Latvala |
Ford Focus |
+0:01:19,5 |
5 |
3 |
M |
M. Hirvonen |
Ford Focus |
+0:06:32,9 |
6 |
5 |
M |
M. Wilson |
Ford Focus |
+0:08:17,6 |
|
7 |
12 |
A8 |
K. Al |
Ford Focus |
+0:13:05,7 |
8 |
17 |
N4 |
H. Solberg |
Ford Fiesta |
+0:13:11,2 |
9 |
43 |
M |
K. Block |
Ford Focus |
+0:16:01,2 |
|
10 |
7 |
M |
S. Ogier |
Citroen C4 |
+0:17:24,1 |
11 |
18 |
N4 |
D. Kuipers |
Ford Fiesta |
+0:18:31,8 |
12 |
31 |
J |
Y. Lemes |
Renault Clio |
+0:22:58,3 |
|
13 |
62 |
N4 |
H. Gassner |
Mitsubishi Lancer |
+0:27:11,0 |
14 |
26 |
J |
T. Slavov |
Renault Clio |
+0:28:42,8 |
15 |
9 |
M |
F. Villagra |
Ford Focus |
+0:31:42,5 |
|
16 |
73 |
A6 |
C. Riedemann |
Ford Fiesta |
+0:33:38,1 |
17 |
66 |
N4 |
A. Llovera |
Fiat Grande |
+0:33:45,9 |
18 |
23 |
J |
H. Weijs |
Citroen C2 |
+0:33:48,8 |
|
19 |
63 |
N4 |
A. Orriols |
Mitsubishi Lancer |
+0:34:03,0 |
20 |
75 |
A6 |
B. Al |
Ford Fiesta |
+0:37:28,1 |
21 |
78 |
A7 |
E. Keleti |
Renault Clio |
+0:38:18,3 |
|
22 |
79 |
A7 |
M. Settembrini |
Renault Clio |
+0:41:17,0 |
23 |
80 |
A6 |
E. Sans |
Renault Twingo |
+0:45:37,6 |
24 |
84 |
N3 |
L. Vialle |
Renault Clio |
+0:46:22,3 |
|
25 |
71 |
N4 |
J. Diego |
Mitsubishi Lancer |
+0:50:40,7 |
26 |
21 |
J |
A. Burkart |
Suzuki Swift |
+0:51:43,4 |
27 |
28 |
J |
H. Hunt |
Ford Fiesta |
+0:51:52,7 |
|
28 |
30 |
J |
M. Kangur |
Honda Civic |
+0:53:03,4 |
29 |
74 |
A6 |
M. Al |
Ford Fiesta |
+0:54:54,3 |
30 |
69 |
N4 |
D. Weston |
Subaru Impreza |
+0:55:42,5 |
|
31 |
72 |
A6 |
J. Font |
Ford Fiesta |
+1:04:49,1 |
32 |
83 |
A6 |
J. Lodeiro |
Ford Fiesta |
+1:20:26,0 |
33 |
86 |
N2 |
P. Semeraro |
Suzuki Swift |
+1:23:11,2 |
|
34 |
81 |
A7 |
A. Marquina |
Renault Clio |
+1:26:34,7 |
35 |
87 |
N2 |
J. Llopart |
Citroen Saxo |
+1:46:03,1 |
36 |
82 |
A6 |
D. Urquijo |
Peugeot 206 |
+1:57:40,7 |
|
WRC stillingen 2010 for kørerne:
|
Pl. |
Driver |
Point |
|
1 |
S. Loeb |
251 |
2 |
S. Ogier |
167 |
3 |
J. Latvala |
156 |
|
4 |
P. Solberg |
151 |
5 |
D. Sordo |
140 |
6 |
M. Hirvonen |
114 |
|
7 |
M. Wilson |
68 |
8 |
H. Solberg |
37 |
9 |
F. Villagra |
36 |
|
10 |
K. Raikkonen |
21 |
11 |
M. Ostberg |
16 |
12 |
K. Al Qassimi |
12 |
|
13 |
P. Andersson |
8 |
14 |
X. Pons |
6 |
15 |
J. Ketomaa |
6 |
|
16 |
F. Turan |
4 |
17 |
J. Kankkunen |
4 |
18 |
M. Prokop |
3 |
|
19 |
D. Kuipers |
2 |
20 |
J. Hanninen |
2 |
21 |
M. Van Eldik |
2 |
|
22 |
P. Sandell |
2 |
23 |
K. Block |
2 |
24 |
A. Araujo |
1 |
|
25 |
A. Burkart |
1 |
|
WRC stillingen 2010 for teams:
|
Pl. |
Team |
Point |
|
1 |
Citroen Total |
431 |
2 |
BP Ford Abu Dhabi |
304 |
3 |
Citroen Junior |
199 |
|
4 |
Stobart M-Sport Ford |
158 |
5 |
Munchi's Ford |
58 |
|
Per Flemming Rasmussen Rasmotorsport.com Læs mere om: Dani SordoJari-Matti LatvalaMikko HirvonenPetter SolbergSebastien LoebSebastien OgierSpanien24/10/10 - Spanien - WRC |