Nu ligger alt i hænderne på Hans Weijs Jr. – Citroen C2 - som ”bare” skal i mål, og kan så vinde mesterskabet, men løbet er jo ikke ovre endnu og da dagen var ovre var det stadig Y. Lemes i Renault Clio holder stadig fast i føringe,n selv om H. Weijs Jr. havde nogle rigtig gode tider i løbet af dagen.
Drama også i WRC klassen da kørerne kom på asfalt igen efter en første dag på grus.
Det var Sebastian Loeb der lagde hårdt ud efter at være kommet tilbage på asfalt, som han ikke har tabt på siden 2004 og på prøve 1 her på anden dagen vandt han med 4,4 sekund til Sebastian Ogier.
Lidt overraskende havde Jari-Matti Latvala fået sat bilen forkert op til denne første asfalt prøve i løbet og mistede hele 18,5 sekunder til Sebastia Loeb, og rykkede dermed ned på 4. pladsen da Petter Solberg rykkede op på 3. pladsen.
Men på dagens 2. prøve var der drama da Sebastian Ogier stoppede inde på prøven, efter at han tabte bagenden i ind bremsning til et venstre sving og røg en tur i autoværnet med venstrebaghjul hvorefter han måtte stoppe på prøven for at prøve at rette ophænget der var blevet meget skævt, han mistede hele 15:36.4 minutter og rykkede dermed lagt ned, og da Dani Sordo havde fundet noget mere fart i bilen og havde nu med gode tider rykket op på 4. pladsen og Petter Solberg samt Jari-Matti Latvala rykkede op på 2. og 3. pladserne, men med Sebastian Loeb der nu allerede har et forspring på 42,7 sekunder kan vist kun et uheld forhindre ham i at vinde hans 61 sejr.
Inden middagspausen havde Jari-Matti Latvala fundet lidt fart, men ikke nok og havde mere travlt med at kigge bagud da han ikke kunne følge de hurtige tider som Citroën kørerne kørte, ved middagspausen holdt han stadig fast i 3. pladsen.
Han måtte dog efter middagspausen afgive 3. pladsen til Dani Sordo, som nu havde fået fart i bilen, og på den sidste prøve lagde han voldsomt pres på Petter Solberg men han svarede igen og kørte den hurtigste tid her på dagens sidste prøve, hvilket sikrede ham 2. pladsen efter anden dagen og selv om Dani Sordo var hurtig er han stadig på 3. pladsen med Jari-Matti Latvala på 4. pladsen.
Mikko Hirvonen – Ford Focus RS WRC. (Foto: BP Ford Abu Dhabi World Rally Team)
Mikko Hirvonen blev atter en gang ramt af tekniske problemer, da han fik problemer med hans turbo hvilket kostede ham dyrt, han tabte 4:12,8 minutter hvilket gjorde at han sluttede dagen på 5. pladsen, efter at han fik løst hans turbo problem.
I dette løb er Henning Solberg igen til start i en Ford Fiesta S2000, da løbet mest består af asfalt og løbet er gået fint indtil videre for ham, han ligger igen til at score VM point i WRC klassen, og er med til at samle data for Stobart teamet til næste år, hvor alle Ford kørerne vil skifte til Fiesta modellen, dog med en 1,6 liter motor med turbo i stedet for den 2,0 liter suge motor som man køre med i S2000 klassen.
Henning Solberg – Ford Fiesta S2000. (Foto: M-Sport)
Søndag bliver der kørt 2 x 2 prøver, hvoraf prøve 1 og 3 er hele 42,04 kilometer, hvorimod prøve 2 og 4 er en meget kort prøve på kun 4,11 kilometer, så der er i alt 92,3 kilometer hastighedsprøver, hvor øjne nok mest er to steder:
Det er kampen mellem Petter Solberg og Dani Sordo om 2. og 3. pladserne, og så i J-WRC klassen hvor Hans Weijs Jr. kan sikre Citroën et hattrick ved både et vinde WRC klassen men også Junior WRC klassen.
Resultatet efter lørdagens prøver:
|
Pl. |
# |
Kl. |
Kører |
Mærke |
Tid / Diff. |
|
1 |
1 |
M |
S. Loeb |
Citroen C4 |
2:40:01.9 |
2 |
11 |
A8 |
P. Solberg |
Citroen C4 |
+0:00:44.4 |
3 |
2 |
M |
D. Sordo |
Citroen C4 |
+0:01:01.3 |
|
4 |
4 |
M |
J. Latvala |
Ford Focus |
+0:01:11.4 |
5 |
3 |
M |
M. Hirvonen |
Ford Focus |
+0:06:12.5 |
6 |
5 |
M |
M. Wilson |
Ford Focus |
+0:06:28.3 |
|
7 |
15 |
A8 |
F. Turan |
Ford Focus |
+0:07:48.6 |
8 |
17 |
N4 |
H. Solberg |
Ford Fiesta |
+0:09:50.3 |
9 |
12 |
A8 |
K. Al |
Ford Focus |
+0:09:54.3 |
|
10 |
43 |
M |
K. Block |
Ford Focus |
+0:13:20.9 |
11 |
18 |
N4 |
D. Kuipers |
Ford Fiesta |
+0:14:31.4 |
12 |
31 |
J |
Y. Lemes |
Renault Clio |
+0:16:24.5 |
|
13 |
23 |
J |
H. Weijs |
Citroen C2 |
+0:16:38.6 |
14 |
7 |
M |
S. Ogier |
Citroen C4 |
+0:17:21.0 |
15 |
62 |
N4 |
H. Gassner |
Mitsubishi Lancer |
+0:20:40.7 |
|
16 |
26 |
J |
T. Slavov |
Renault Clio |
+0:21:25.8 |
17 |
73 |
A6 |
C. Riedemann |
Ford Fiesta |
+0:25:22.6 |
18 |
66 |
N4 |
A. Llovera |
Fiat Grande |
+0:25:52.1 |
|
19 |
64 |
N4 |
J. Zurita |
Mitsubishi Lancer |
+0:26:22.3 |
20 |
63 |
N4 |
A. Orriols |
Mitsubishi Lancer |
+0:27:05.1 |
21 |
68 |
A6 |
J. Suarez |
Ford Fiesta |
+0:27:22.7 |
|
22 |
75 |
A6 |
B. Al |
Ford Fiesta |
+0:28:44.7 |
23 |
9 |
M |
F. Villagra |
Ford Focus |
+0:29:32.7 |
24 |
78 |
A7 |
E. Keleti |
Renault Clio |
+0:30:50.8 |
|
25 |
79 |
A7 |
M. Settembrini |
Renault Clio |
+0:33:04.9 |
26 |
80 |
A6 |
E. Sans |
Renault Twingo |
+0:35:08.3 |
27 |
84 |
N3 |
L. Vialle |
Renault Clio |
+0:35:42.1 |
|
28 |
71 |
N4 |
J. Diego |
Mitsubishi Lancer |
+0:40:58.5 |
29 |
28 |
J |
H. Hunt |
Ford Fiesta |
+0:42:02.3 |
30 |
30 |
J |
M. Kangur |
Honda Civic |
+0:42:10.4 |
|
31 |
74 |
A6 |
M. Al |
Ford Fiesta |
+0:46:00.6 |
32 |
21 |
J |
A. Burkart |
Suzuki Swift |
+0:47:10.6 |
33 |
69 |
N4 |
D. Weston |
Subaru Impreza |
+0:49:46.6 |
|
34 |
61 |
A6 |
J. Vinyes |
Suzuki Swift |
+0:49:48.1 |
35 |
65 |
N4 |
E. Fores |
Mitsubishi Lancer |
+0:52:07.7 |
36 |
72 |
A6 |
J. Font |
Ford Fiesta |
+0:56:35.8 |
|
37 |
86 |
N2 |
P. Semeraro |
Suzuki Swift |
+1:03:32.0 |
38 |
83 |
A6 |
J. Lodeiro |
Ford Fiesta |
+1:04:50.5 |
39 |
82 |
A6 |
D. Urquijo |
Peugeot 206 |
+1:13:28.8 |
|
40 |
81 |
A7 |
A. Marquina |
Renault Clio |
+1:14:22.0 |
41 |
85 |
N3 |
L. Papa |
Renault Clio |
+1:16:12.2 |
42 |
87 |
N2 |
J. Llopart |
Citroen Saxo |
+1:29:39.3 |
|
Per Flemming Rasmussen Rasmotorsport.com Læs mere om: Dani SordoJari-Matti LatvalaMikko HirvonenPetter SolbergSebastien LoebSebastien OgierSpanien24/10/10 - Spanien - WRC |