Det er altid svært at skrive om nye baner, der er ingen historie at sammenligne med, ikke noget sidste år, kun gæt på hvilke biler der vil køre hvilke tider, men ingen reel viden.
Og håb! Man håber altid at en ny bane vil blive en kvalitets tilføjelse til kalenderen. Det er ikke altid det sker. Nogle ser frygtelige ud, allerede på papiret (Valencia) og andre ser gode ud på papiret, men er frygtelige når det kommer til stykket (Abu Dhabi), nogle er man skeptiske overfor, men kvaliteterne viser sig (Singapore). Men generelt, når Herman Tilke er involveret er man lidt skeptisk, hans kreationer mangler ofte fantasi og karakter.
Banen i Korea har nogle skarpe sving, nogle gode langsider og nogle hurtige kurver, hvilket sådan set beskriver de fleste racerbaner. Overhalingsmuligheder er der måske ikke så meget af; men overhalinger skal helst (ifølge Tilke og andre) helst være en kuriositet, fremfor gængs praksis.
Men netop Tilke har faktisk lovet os et godt løb på søndag. Han henviser til den nye asfalt, der er så ny at den ikke tilbyder ret meget vejgreb. Det kan selvfølgelig være lovende, hvis bilerne så er kommet en lille smule på skøjter. Det kan også være problemetisk hvis det hele bliver til Bambi på glatis. Det er måske det Chandhok referer til?
Faktum er at optakten til løbet i Korea har været problematisk, og banen er først blevet meldt klar i sidste øjeblik. Og spørgsmålet er om den er helt klar når det kommer til stykket. Hvilket sådan set er ligemeget, for på søndag bliver løbet kørt, uanset om banen er klar eller ej.
Sådan ser den førende Mark Webber også på det og tilføjer "forholdene er ens for alle" - hvilket man jo på ingen måde kan anfægte sandheden af. Hans indstilling minder om Keke Rosbergs før den historiske, men uanstændigt fejlagtige løb i downtown Dallas i 1984. Den bane var også helt ny og på ingen måder klar. Også dengang havde de problemer med asfalten, der næsten smeltede i varmen. Men finske Rosberg, der måske er vokset op i en sauna, havde det storslået i varmen og betragtede den smeltende asfalt som et vilkår fremfor en distraktion. Efterfølgende vandt han løbet i en af de dårligste biler Williams har produceret.
Nogen gentagelse af Dallas '84 bliver det nok ikke, men der er en masse ubekendte i forbindelse med et nyt løb. Teamsene har valgt at angribe banen på samme måde som Suzaka, uden dog helt at vide om det er det rigtige. Mekanikerne kan få en travlt weekend når de skal tilpasse bilerne til banen.
Men hvis sammenligningen med Suzaka holder, så kunne det ligne endnu en triumf for Red Bull, der er så kan være ved at positionere begge kørere til et show down om VM titlen. Intet er afgjort, og på søndag er det stadig ikke afgjort.
Tilgengæld ved vi om Korea er et løb vi vil byde velkommen eller håbe på snarligt forsvinder, ligesom Valencia og Abu Dhabi.
Martin Møller-Thomsen
Læs mere om: Yeongam24/10/10 - Yeongam - Formel 1 |