”Det er bare gået som det skulle,” fortæller Claus Steensen. ”Det er vildt et dejligt resultat. Inden løbet manglede vi en del point i kampen om mesterskabet, men denne gang kunne vi score maksimumpoint, mens vores konkurrenter ikke fik nogen.”
Claus Steensen og Peter Petersen kørte en klassesejr hjem. (Foto: Suzuki Motorsport)
Klassesejren kom dog ikke i hus helt uden problemer for Claus Steensen. Allerede på førstedagen under løbet, som gik fra fredag til lørdag, opstod der mindre problemer i den grønne og hvide Suzuki Swift.
”Fredag aften fik vi problemer med vores servostyring,” forklarer Claus Steensen. ”Den måtte vi så klare os uden, men det hjalp da så lidt på hvalpeflæsket på underarmene…”
På andenpladsen i klassen efter Claus Steensen/Peter Petersen fulgte René Harms/Michele Danielsen.
”Vi startede med at lægge forsigtigt ud på de første prøver, for vi skulle ikke risikere noget, og derefter gik det bare fremad,” fortæller René Harms. ”Vi har ikke haft nogen problemer med bilen. Den kørte bare som et urværk, og det har været en god dag for Suzuki Motorsport.”
”Der har været prøver, hvor der kun har været et sekund eller to mellem os og Claus og Peter, men så var der også den store prøve, hvor jeg dummede mig, blev lidt for modig, så jeg endte med at måtte bakke. Men det er det, der sker, når man bliver modig. Men det går den rigtige vej.”
Rent faktisk det meget tæt på, at Suzuki-mærket ville score hattrick i den mindste klasse. Simon Larsen/Nicklas Daugberg (Nykøbing F/Fuglebjerg) førte således klassen foran Claus Steensen/Peter Petersen og René Harms/Michele Danielsen, men på den allersidste hastighedsprøve opstod der problemer med transmissionen, hvorfor holdet udgik og muligheden for en tredobbelt sejr glippede.
Det bedste resultat i generalklassementet leverede Kenneth Madsen/Carina V. Møller (Dianalund/ Helsingør). Holdet sluttede på en 19. plads generelt og sikrede en andenplads i deres klasse. Men årets fjerde DM-rally blev problematisk for duoen.
”Vi valgte nogle forkerte dæk til de to første hastighedsprøver, men derefter skiftede vi til slicks, der var skåret, og så satte vi færre sekunder til,” fortæller Kenneth Madsen.
”Bilen kørte godt på de fire prøver fredag og de to første lørdag. Lørdag skulle vi indhente det, vi tabte fredag, men så begyndte motoren at sætte ud. Vi har skiftet alle følere, men har endnu ikke lokaliseret problemet. Vi mistede blandt andet halvandet minut på den store rundbane. Men vi kom heldigvis i mål og blev nummer to i klassen, selv om vi kun var 15 sekunder foran nummer tre.”
Kenneth Madsen er dog overbevist om, at han og Carina Møller ville kunne havet kæmpet med om sejren i klassen.
”Fra start lørdag var vi 50 sekunder efter,” siger han. ”Det svarede til et halvt sekund for hver af de kilometer, som resterede, og det var ikke urealistisk at indhente. Men det kan man altid sige bagefter.”
Suzuki Motorsport Læs mere om: Suzuki MotorsportBramming09/10/10 - Bramming - DM Rally |