Desuden stod danskeren for underholdningen i sæson-finalen, hvor kampen om 3. pladsen først blev afgjort på løbets aller sidste omgang.
I mål blev Robbin Harms nr. 5 og i VM sluttede han på 7. pladsen. Faktuelt en smule under sæson-målet men i praksis mere end en fuldt tilfredsstillende første sæson for det lille og svagt finansierede racerteam, som Harms etablerede ved sæsonstarten og har stået i spidsen for hele året – oven i købet med sig selv i sadlen på den ene af teamets Honda motorcykler.
Danmarks bedste road racing kører, Robbin Harms kørte en flot 5. plads hjem i sæson’ens sidste Supersport VM-løb – kun 3 sekunder fra podiet. (Foto: Harms Benjan Racing)
2010 var nemlig året, hvor de finansielle vilkår gjorde det nødvendigt for Robbin Harms at etablere sit eget team, hvis han i en alder af 28 år ville fortsætte sin VM-karriere. Opgaven var ikke alene, at fungere som team-ejer og team-chef, men også som kører at tage ansvaret for succes eller mangel på samme. Teamets budget var beskedent – alligevel har danskeren formået at score points i 11 ud af det i alt 13 VM løb, herunder to femtepladser og tre sjettepladser.
I Magny Cours begyndte weekenden med to sammenbrudte motorer. Resterne af de to blev bygget sammen til en virksom maskine og de gjorde det muligt, for det første at kunne kvalificere sig til en startposition som nr. 11 og for det andet at gennemføre løbet under konstant avancement. Robbin Harms nåede helt op på tredjepladsen, men konkurrenternes bedre materiel afgjorde resultatet.
”Det var en forrygende afslutning på det, der for mig var årets bedste løb,” sagde Robbin Harms glad efter løbet. ”Jeg manglede power på langsiden, det kompenserede jeg for ved at bremse senere end de andre og jeg formåede at køre mig gennem feltet fra 11. pladsen helt op på 3. pladsen. 3. pladsen fik jeg ved at presse mig selv helt ud, jeg gav mig 100 procent, men det var umuligt, at fastholde den helt til målstregen. Teamet og jeg selv er ekstremt tilfredse med vores indsats i 2010, som privat team med meget lille budget. Personlig og professionelt har det været mit bedste år nogensinde og jeg ser virkelig frem til at fortsætte fremskridtet i 2011.”
Resultat, Supersport VM: 13. afd. Magny Cours, Frankrig. 3. oktober 2010:
1. E. Laverty (IRL), Honda CBR600RR, 37m46,575m
2. K. Sofuoglu (TUR), Honda CBR600RR, +4,867s
3. C. Davies (GBR), Triumph Daytona 675, +17,658s
4. M. Roccoli (ITA), Honda CBR600RR, +20,412s
5. R. Harms (DEN), Honda CBR600RR, +20,559s
6. K. Fujiwara (JPN), Kawasaki ZX-6R, +21,200s
7. D. Salom (ESP), Triumph Daytona 675, +25,051s
8. M. Pirro (ITA), Honda CBR600RR, +25,174s
9. R. Tamburini (ITA), Yamaha YZF R6, +32,256s
10. M. Praia (POR), Honda CBR600RR, +59,797s
Slutstillingen i Supersport Verdensmesterskabet 2010:
1. K. Sofuoglu (TUR), 263 pts.
2. E. Laverty (IRL), 252 pts.
3. J. Lascorz (ESP), 168 pts.
4. C. Davies (GBR), 153 pts.
5. M. Pirro (ITA), 99 pts.
6. D. Salom (ESP), 99 pts.
7. R. Harms (DEN), 98 pts.
8. M. Roccoli (ITA), 84 pts.
9. G. Rea (GBR), 83 pts.
10. K. Fujiwara (JPN), 81 pts.
Harms Benjan Racing Søren Clauding Læs mere om: Robbin HarmsHarms Benjan RacingMagny-Cours |