Få timer før fredagens kvalifikation blev sat i gang, så det således ud til at Audi #7 slet ikke ville nå ud på banen og få sat en tid. Det scenarie blev dog akkurat afværget takket være en heroisk indsats af Audi-mekanikerne.
Kort før afslutningen på den sidste træningssession fredag morgen, kørte Dindo Cappello af banen i sving tre. Det resulterede i, at fronten på Audi R15 #7 ”skar” sig ned i græsset på en sådan måde, at den venstre side af monocoqueen blev beskadiget. Af sikkerhedsmæssige årsager besluttede Audi-teamet at skifte monocoque, og på mindre en fire en halv time var bilen fuldstændig skilt ad og samlet på ny.
Efter en velkoordineret og heltemodig indsats af Audi Sport Team Joests mekanikere kunne Dindo Capello køre ud til kvalifikationen akkompagneret af klapsalver og jubel – bare få minutter før den gik i gang.
Herefter sagde Capello tak til hele teamet ved at kvalificere Audi #7 som nummer fire. Antony Davidson i Peugeot tog Pole Position, foran Pedro Lamy i den anden Peugeot. Audi #9 med Benoit Treluyer starter tre på gridden.
- Stort tillykke til Peugeot. De har bevist, at de har en bedre bil end os. Derfor starter de et og to til løbet lørdag. Det har været meget svært, at udnytte banen de 102 %, som vi plejer at gøre. Det fik Dindo Capello at føle i morges i den afsluttende træning, hvor bilen nærmest blev totalskadet, blot fordi han kom ud på græsset.
Mekanikerne har gjort et fantastisk arbejde og fået bilen skruet sammen i et nyt chassis. Faktisk er det et chassis, der har kørt tidligere. I løbet af tre timer fik de bilen skruet sammen til, at vi kvalificerede os som nummer fire. Det var ikke, hvad vi håbede inden kvalifikationen, men når man har et beskadiget chassis bare få timer før kvalifikationen, er en startplacering som nummer fire ikke så dårligt.
Vi stiller aldrig op til et løb uden at forsøge at vinde, og jeg tvivler på, at det er hurtigheden over en enkelt omgang, der bliver afgørende på ”Petit Le Mans”. Der er så meget trafik med 45 startende biler på den her fire kilometer lange bane, hvor alle svingene stort set er blinde, ligesom der er stor niveauforskel. Derfor vil der blive utrolig meget dramatik, spænding og en uhyre koncentration blandt både kørere og folk i pitlane.
(Foto: Audi Motorsport)
Så glæd jer. Kig på tv eller følg med på nettet. Det bliver helt sikkert et meget spændene ”Petit Le Mans” 2010. Audis mål er altid det samme: vi vil forsøge at vinde, siger Tom K.
Resultater fra kvalifikationen:
1 Gené/Wurz/Davidson (Peugeot) 1m 07.187s
2 Lamy/Montagny/Sarrazin (Peugeot) 1m 07.409s
3 Fässler/Lotterer/Treluyer (Audi R15 TDI) 1m 07.610s
4 Capello/Kristensen/McNish (Audi R15 TDI) 1m 08.112s
5 Field/Field (Lola) 1m 10.128s
6 Dyson/Smith/Meyrick (Lola-Mazda) 1m 10.417s
7 Graf/Maassen/Luhr (Porsche) 1m 10.548 s
8 Brabham/Pagenaud/Franchitti (Acura) 1m 10.661s
9 Willman/Burgess/McMurry (Lola) 1m 14.109s
10 Gonzalez/Diaz/Lewis (Oreca) 1m 15.296s Læs mere om: Allan McNishRinaldo CapelloTom KristensenAudi Sport Team JoestRoad Atlanta02/10/10 - Road Atlanta - ALMS02/10/10 - Road Atlanta - LMI Cup |