Lotus vil angiveligt gerne skifte motorleverandør, men kan ikke. Tilfredsheden med Cosworth er ikke som ønsket, men problemet er at man ikke bare kan komme ud af den indgåede 3 årige kontrakt med Cosworth. Lotus har ifølge Cosworth indgået samme 3 årige kontrakt som de to andre nye teams i feltet med Cosworth motorer - Hispania og Virgin.
Der er angiveligt ingen klausul hvor man kan ophæve kontrakten. Så er det i hvert fald en kæmpeopgave for juristerne at finde en løsning, hvis de kan.
Er det motoren eller gearkasse og transmission der giver problemerne hos Lotus teamet? (Foto: Lotus Racing)
Lotus har ikke bekræftet at man taler med Renault. Modsat har Renault siden rygterne begyndte at cirkulere, ikke lagt skjul på at de er mere end villige til at levere til Lotus. Allerhelst vil Renault dog helst levere hele pakken - motor, gearkasse og transmission - til Lotus.
Det er måske lidt af et puslespil som Lotus teamet har gang i. Kilder antyder at man ikke er tilfredse med Cosworth motoren. Andre kilder siger at det snarere drejer sig om gearkasse og transmission. Ved at skifte til Renault kan man få hele pakken på én gang fra samme leverandør.
Lotus har angiveligt også kigget andre steder hen idet Williams er kommet ind i billedet. Den Williams udviklede gearkasse kan også købes. Det meddeler Williams teamet selv, som bekræfter at der har været henvendelser angående teamets hydrauliksystem og gearkasser.
Lotus Racings tekniske direktør, Mike Gascoyne, har tidligere været hos Renault (Foto: Lotus Racing)
Det oprindelige Lotus team under ledelse af den berømte Colin Chapman, havde nære forbindelser til Renault. Således vandt også afdøde Ayrton Senna sin første Grand Prix sejr i en Lotus 95T Renault V6 Turbo. Dengang kørte Lotus med Renault motorer i perioden 1983 - 1986. Sennas sejr kom i det portugisiske Grand Prix i 1985.
Lotus Racings tekniske direktør, Mike Gascoyne, var teknisk chef hos Benetton Renault i årene 2001 - 2003. Forbindelsen mellem Lotus og Renault er dermed af ældre dato.
Dons
Læs mere om: Lotus Racing |