Fredag eftermiddag var da også præget af nogle kraftige byger, som lige skulle have vredet de sidste dråber ud over landskabet, men det var ikke noget som lagde en dæmper på den første tidtagning. Hele året har Jørgen Hansen arbejdet målbevidst på at få gjort sin Renault Megane Trophy konkurrencedygtig, og til denne afdeling var hovedvægten lagt på opsætning af undervognen.
Passer dæktrykket. (Foto: Gripping Media)
Bilen føltes straks fra første omgang mere rigtig, men Jørgen tog det alligevel lidt roligt:
”Man tænder ikke bare ild til raketten og håber det går godt – man er nødt til at få tillid til at tingene holder vand hele vejen, inden der lukkes op for alvor”, fortæller han roligt efter årets hurtigste skøjtetur.
En konkurrent havde været lidt langt inde over curben i svinget inden publikumslangsiden, og det havde revet hans oliekøler løs, så den hang under motoren. Da man midt på langsiden har et lille koket hop lige før en flad kurve, som tages med pedalen i bund og speedometernålen omkring de 170 km/t, kom oliekøleren i klemme under bilen og lukkede al olien ud i et tyndt lag lige hvor man får kontakt med vejen og begynder at bremse.
”Det var nok den hurtigste svingom, jeg endnu har fået, men heldigvis kurede jeg lige hen ad banen og stoppede på kanten af sandfanget”, grinede den gamle rallykører. Tidtagningen var dog ødelagt, så han måtte tage til takke med syvendepladsen.
På vej gennem Mascot-svinget. (Foto: Gripping Media)
Anden tidtagning fandt sted lørdag formiddag, og nu begyndte tingene at virke. Stille og roligt kom fortroligheden med bilen på plads tingene begyndte at gå op i en højere enhed.
”Jeg kunne give fuld gas på steder, hvor jeg ikke havde turdet før, og bilen gjorde præcis, som jeg ville have. Jeg kunne pludselig lægge pres på biler, som jeg før havde svært ved at følge, og det til trods for, at dæktrykket havde taget det bedste ud af dækkene.”
Over knækket og ud på det nye stykke. (Foto: Gripping Media)
Der var derfor masser af selvtillid, da første løb skulle køres lørdag eftermiddag. Som gammel rallykører sidder det i rygraden at kunne starte præcis, når der gives signal, og Jørgen fik derfor en rigtig god start, hvor han skød frem fra sin syvende plads. Uheldigvis trak en konkurrent ud for at overhale en langsommere bil og strejfede venstre baghjul med det resultat, at den grønne Renault røg på tværs og lige ind i det nye autoværn ned mod sving 1.
”Ja, jeg har godt nok været en ivrig fortaler for det autoværn, men jeg havde nu ikke regnet med, at det også var mig, der skulle afprøve det. Men hvor er jeg glad for at det er kommet op, for det virkede helt perfekt. Bilen har fået nogle skader, men når jeg tænker på, hvordan Frederik Holms bil så ud sidste år, så behøver man vist ikke flere gode argumenter”.
Skaderne var alligevel så store, at bilen blev pakket sammen, og så blev kursen sat mod Fjenneslev.
Nu er der bestilt en stor portion reservedele, og så skal ærmerne smøges op for at blive klar til sæsonens sidste løb. Mesterskabet afgøres den første weekend i oktober på Padborg Park, men tiden vil vise om bilen når at blive klar.
Jørgen Hansen Racing Gripping Media ApS Læs mere om: Jørgen 'Gamle' HansenHansen RacingJyllandsringen05/09/10 - Jyllandsringen - Special Saloon |