Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

World Touring Car Championship

Yokohama regnvejrstips i WTCC

WTCC 
01/09/10 

I weekenden går det igen løs i World Touring Car Championship. Denne køres der på Oschersleben i Tyskland. En bane hvor der ofte er meget omskiftelige vejrforhold.
Og netop derfor har Yokohama talt med den brasilianske kører, Augusto Farfus, om hvordan en racerbane skal køres i regnvejr eller i det mindste med mere eller mindre våd asfalt.
 

At køre racerløb på våd asfalt eller i direkte regnvejr er ikke nogen speciel nydelse omend at nogen kørere er markant bedre til det andre. Augusto Farfus som her vil give nogen tips fra sig, har kørt i WTCC siden 2006 og blev i sidste sæson nr. 3 sammenlagt. Augusto Farfus har ved flere lejligheder vist sig som værende rigtig god i regnvejr. Eksempelvis i Japan i 2009 hvor han på Okayama banen førte det ene af løbene fra start til slut.

"Våde forhold er de mest kritiske forhold man kan møde på en racerbane. At køre på en våd bane er markant anderledes end at køre på en tør. Bremselængden bliver forlænget temmelig meget, og man er som oftest nødt til at køre noget langsommere end på tør bane."

"Man er nødt til at være ekstra koncentreret hele tiden. De Yokohama regnvejrsdæk vi anvender i WTCC er rigtig gode. Blandt andet er det ikke så svært at holde den rigtige temperatur i dækkene. Men som i al race, så gælder det stadigvæk om ikke at køre for langsomt. Det gælder om at finde den rigtige balance."

"Jeg har dog et enkelt men godt råd: Sænk farten og kør forsigtigt. Hvis man tror at man kan køre lige så stærkt på våd vej som på tør, så skal man hele tiden tænke på at bremselængden uanset hvad, altid er længere på våd asfalt. Vejgrebet er væsentligt reduceret, hvilket man især bemærker i svingene. Ved at sænke farten, reducerer man risikoen for aquaplaning, som jo faktisk sætter køreren ud af spillet."

Helt på linie med Augusto Farfus, er en af Yokohamas tekniske ingeniører, Ole Jacobs.

"Man skal slet og ret tilpasse ens personlige kørestil til de forhold der er gældene på stedet. Hold større afstand end ellers og ikke mindst skal man sørge for at dæktrykket er tilpasset forholdene."

"Yokohama introducerede til denne sæson C.drive2 dækket som giver kørerne større fortrolighed med banenernes beskaffenhed i regnvejr. Dette dæk giver større vejgreb på grund af et helt nyt design af dækket generelt. Dækket er ligesom tørvejrsdækket et såkaldt Eco dæk med lav rullemodstand og dermed bedre brændstoføkonomi."

Allan Osbech
Yokohama Danmark


Læs mere om:
  • Augusto Farfus Jr.
  • Oschersleben
  •