Baneforholdene ser fine ud - der har været lidt let regn, men det ser mere ud til at blive en overskyet dag. Løbet i Ungarn - som i år er det 25. på banen udenfor Budapest - har stort set altid været kørt i tørvejr. Til træningen bliver der sendt én testkører ud, og det er hos Force India hvor Paul di Resta er tilbage. Han overtager sædet fra Vitantonio Liuzzi til formiddag. Og det er Force India kørerne der er de første til at køre ud på de første omgange.
Efter et kvarter er der ikke sat nogen tider, men flere har kørt gennem pitten for at måle tiden for en gennemkørsel af pitten. Sidste kører til at tage en installationsomgang er Lewis Hamilton.
Endelig - efter 18 minutter kommer den første tid: Felipe Massa med en langsom tid, 1:38,521 - iøvrigt på den bane hvor han sidste år havde sit alvorlige uheld. Adrian Sutil sætter dog en bedre tid med 1:26,143. Force India tester samme diffuserløsning som Red Bull opfandt til denne sæson. Lidt problemer er der for Michael Schumacher, hvis Mercedes-motor sætter ud i pitten, så han må en tur tilbage for at få kigget efter hvor fejlen opstår. Han kommer dog hurtigt afsted igen.
Det har ikke været sindsoprivende spændende de første 30 minutter: blot 5 kørere har sat en tid!
De store kommer på banen med tider der er relevante: Webber og Vettel kører sig i front. Nu begynder der endelig at komme lidt kød på træningen. Der kommer en række super hurtige tider fra de to Red Bull kørere som hele tiden kører bedre og bedre. De ser i det hele taget ud til at være i en klasse for sig. Halvvejs igennem fører de - med 1,6 sekunder ned til Nico Rosberg. Vettel har bedste tid efter 12 omgange på 1:21,275 - 0,435 sekunder bedre end Webber.
Resten af træningen kunne derfor godt ligne en kamp om at forsøge at fange Red Bull - de har i hvert fald sat barren højt for de øvrige kørere. Kubica kommer tæt på - under et sekund efter. Han er meget stærk i den første sektor, men taber tid i den vigtige anden sektor!
De to seneste kørere til ikke at have sat en tid efter snart en time er Paul di Resta, som ellers var første mand på banen og den forsvarende verdensmester, Jenson Button. Blot 8 omgange har de to McLaren-kørere gennemført - ikke meget i en træning hvor de kan blive klogere på deres nye diffuser opsætning.
Imellemtiden fortsætter den interne kamp mellem Vettel og Webber - nu er det australieren der har hurtigste tid - 1:21,177. Resten af feltet er statister - over 1 sekund efter...
Efter en times tid begynder Button at røre på sig, men selvom han hopper frem i tabellen så er der stadig utrolig langt frem til Red Bull-racerne. De kører blot hurtigere og hurtigere - Vettel overtager føringen og er som den første ned på 1:20-tider. Red Bull står meget lige med resten af feltet på den første sektor, men er massive 8/10 bedre i den anden, og yderligere nogle tiendedele i den sidste sektor. Med et kvarter igen er stillingen:
1. Vettel - 1:20,976
2. Webber - 1:21,106
3. Kubica - 1:22,228
4. Button - 1:22,444
5. Barrichello - 1:22,601
6. Rosberg - 1:22,789
Som altid bliver der hektisk aktivitet i de sidste minutter hvor banen er på sit optimale. Tiderne er dog ikke imponerende - andet end fra Red Bull. Derfor er det svært at pege på mange vindere, men taberne er der mange af: Ferrari er ikke med på samme niveau og McLaren har også deres problemer. Hvad laver Lewis Hamilton på en 18. plads - 1/10 bedre end Jarno Trulli i Lotus?
Tiderne fra den 1. frie træning
|
Nr. | # | Kører | Team | Tid | Omg. |
|
1 | 5 | Sebastian Vettel | Red Bull | 1:20.976 | 29 |
2 | 6 | Mark Webber | Red Bull | 1:21.106 | 27 |
3 | 11 | Robert Kubica | Renault | 1:22.072 | 21 |
|
4 | 1 | Jenson Button | McLaren | 1:22.444 | 17 |
5 | 9 | Rubens Barrichello | Williams | 1:22.601 | 25 |
6 | 22 | Pedro de la Rosa | BMW Sauber | 1:22.764 | 24 |
|
7 | 8 | Fernando Alonso | Ferrari | 1:22.772 | 25 |
8 | 4 | Nico Rosberg | Mercedes | 1:22.777 | 25 |
9 | 3 | Michael Schumacher | Mercedes | 1:22.792 | 26 |
|
10 | 10 | Nico Hülkenberg | Williams | 1:22.966 | 25 |
11 | 14 | Adrian Sutil | Force India | 1:23.003 | 19 |
12 | 7 | Felipe Massa | Ferrari | 1:23.007 | 26 |
|
13 | 12 | Vitaly Petrov | Renault | 1:23.249 | 24 |
14 | 23 | Kamui Kobayashi | BMW Sauber | 1:23.327 | 23 |
15 | 15 | Paul Di Resta | Force India | 1:23.520 | 19 |
|
16 | 16 | Sebastien Buemi | Toro Rosso | 1:23.780 | 22 |
17 | 17 | Jaime Alguersuari | Toro Rosso | 1:23.868 | 28 |
18 | 2 | Lewis Hamilton | McLaren | 1:24.075 | 15 |
|
19 | 18 | Jarno Trulli | Lotus | 1:25.032 | 22 |
20 | 19 | Heikki Kovalainen | Lotus | 1:25.210 | 23 |
21 | 24 | Timo Glock | Virgin | 1:25.990 | 21 |
|
22 | 25 | Lucas di Grassi | Virgin | 1:26.686 | 17 |
23 | 21 | Bruno Senna | HRT | 1:26.990 | 34 |
24 | 20 | Sakon Yamamoto | HRT | 1:28.157 | 24 |
|
Benji
Læs mere om: Hungaroring01/08/10 - Hungaroring - Formel 1 |