I alt er der seks kørere, der på søndag kører deres hjemmebaneløb. Derudover er der jo så også lige Mercedes, der vist nok også er tysk. Men realistisk set er der kun en tysker med en chance for sejr - Sebastian Vettel. Tyskere fylder bare meget i Formel 1 i øjeblikket. Ikke at man kan pege på den ene eller den anden og sige at vedkommende ikke hører til i Formel 1.
Tyskland har bare overtaget den rolle som tidligere har været engelsk, fransk og italiensk. Alle lande har i perioder været storleverandør af sekundakørere til Formel 1. Alle med en god portion talent, men meget få der virkelig slog igennem.
Sådan er det også med tyskerne. Vettel er slået igennem - det samme kan nok også siges om Michael Schumacher. Resten har mere eller mindre potentiale, men det store gennembrud er indtil videre ikke kommet.
Den der er tættest på gennembruddet er Nico Rosberg, der indtil videre har haft bedre styr på sin racer end holdkammeraten Schumacher. Der er dog ikke meget der tyder på at Mercedes er blevet til en vinder, siden løbet i England.
Derimod bliver det nok igen et opgør mellem Red Bull, McLaren og måske Ferrari. McLaren fører i VM, mens Red Bull virker stærkest på asfalten. Ferrari bliver ramt af alle form for uheld, men sådan er livet også - nogle gange tiltrækker man uheldet, og det er svært at bryde ud af.
Hamilton fører VM, en føring han gerne vil beholde, men som er under pres. Dels fra Jenson Button, der har haft en noget svingende sæson - og dels fra Webber og Vettel. Krigen mellem de sidstnævnte er brudt ud, selvom der mellem løbene stadig bliver glattet ud med det store brugtvognshandler smil.
Hos McLaren er konflikten ikke brudt ud, men den ligger og lurer lige under overfladen. Det kan blive en vældig spændende afslutning på sæsonen vi får. Og de interne stridigheder, kan måske i sidste ende åbne for et comeback for Alonso. Når alt kommer til alt er han ikke engang to sejre bagud. Lidt kollisioner eller andre tåbeligheder i et teamsene og en sejr til Alonso kan ændre meget.
Dæk bliver afgørende i Tyskland. Bridgestone opdagede i Canada, at det jo egentlig var meget festligt når dækkene ikke bare fungerede upåklageligt i samtlige omgange. Til Hockenheim har de derfor valgt det hårde og det superbløde dæk. Det kan godt lidt forskydninger, alt efter hvem der vælger hvad. Måske en fordel til Button, der flere gange har vist sig at være god til der med at få meget ud af dækkene. Martin Møller-Thomsen
Læs mere om: Hockenheim25/07/10 - Hockenheim - Formel 1 |