DMV Tourenvagen Challenge 20/07/10
|
|
Jørgen Hansen tog en weekend ud af kalenderen for at deltage i en afdeling af DMV Touringcar Championship med sin Renault Megane Trophy. Som det ofte har været tilfældet ved deltagelserne i de tyske løb, var resultatet af tidtagningen ikke højdepunktet på deltagelsen. |
"Ud af de 45 startende biler fik jeg henholdsvis 21. og 17. startplacering til de to løb", fortæller Jørgen. "Det er nu ikke så tosset endda; på startlisten er der både pensionerede DTM-biler og voldsomme Porscher, og kørerne er absolut heller ikke langsomme!"
Første heat blev en speciel oplevelse. Allerede på første omgang kolliderede to forankørende konkurrenter, og Jørgen undslap kun lige at blive indblandet i sammenstødet. "Det så voldsomt ud. Den ene Porsche spandt rundt, hvorefter den næste kom bragende op bag i den", fortæller Jørgen. "Der var gul flagzone omkring ulykken i et par omgange, hvor vi faktisk kørte race hele banen rundt - med undtagelse af de par hundrede meter, hvor folk arbejdede med de to biler - indtil der blev rødt flag." Det viste sig, at den ene af de to kørere havde brækket ryggen og blev fløjet i helikopter til det nærmeste hospital. "Vi fik senere besked om, at han var blevet opereret med det samme, og at han kommer sig helt. Sikkerheden er utrolig i moderne racerbiler", reflekterer han.
Efter genstarten af løbet avancerede Jørgen elleve pladser til en generel 10. plads og en 2. plads i sin klasse. I andet løb gik det endnu bedre - her sluttede han som klassevinder og på en generel 6. plads.
Jørgen Hansen brugte en weekend af sommerferien på Oschersleben. (Foto: Gripping Media)
Weekenden bød på en ny udfordring for den danske kører. Lufttemperaturen lå på cirka 35 grader, og inde i bilen nåede temperaturen op omkring 80 grader. "Jeg havde lavet en ventilationsslange med luft fra fronten af bilen, men den slange lå for tæt på slangerne fra bilens kølesystem - så luften føltes som om jeg fik varm luft direkte ind i hovedet fra en føntørrer!", fortæller Jørgen, der overlevede de høje temperaturer ved at drikke en masse vand før løbene. "Og når man kører race, glemmer man alligevel alt om varmen", griner han.
Håbet var at kunne sammenligne omgangstiderne for Renaulten med dem, der tidligere har været sat med BMW'en. Det blev dog ikke til noget, da temperaturerne gjorde banen utroligt glat. "Men det var vist ikke helt tosset, og jeg synes efterhånden at bilen kører helt godt", slutter Jørgen Hansen.
Hansen Racing Gripping Media ApS Læs mere om: Jørgen 'Gamle' HansenHansen RacingOschersleben |