- Specielt overgangen fra grus til asfalt er krævende for den såkaldte drivlinje i rallybilen, forklarer Martin Knudsen. - Her bliver kobling, gearkasse og drivaksler ekstremt hårdt belastet, når dækkene går fra kontrolleret grus-firehjulsdrift over til fuldt bid på asfalten. Som rallychauffør prøver man naturligvis hele tiden at afpasse speedertrykket til den aktuelle hastighed. Det vil dog altid give et ryk, fordi man i TOP TI absolut ikke har mulighed for at slække på tempoet. Ellers er man hurtigt kørt bag ud i resultatlisten.
Martin Knudsen og Søren Kjær var flyvende på de lange hastighedsprøver i Rally Sønderjylland 2010. (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
Martin Knudsen og Søren Kjær satte allerede fra første hastighedsprøve i Sønderjylland et højt tempo med deres Honda Civic Type R.
- Prologen bød på en af Danmarks skrappeste og længste hastighedsprøver i Genner, konstaterer Søren Kjær. - Her fik vi serveret 25 prøvekilometre med masser af hop og sving i et kuperet terræn, og på begge gennemkørsler lå der som forventet en tung dyne af støv over det meste af rally-rundbanen. Vi fik derfor ekstra brug for vores kørselserfaring samt specielt sikkerhedsnoterne, som jeg læser op af på hastighedsprøven for at være Martin’s forlængede øjne hen over den næste bakketop eller sving.
Martin Knudsen og Søren Kjær er frontrunnere blandt rally-2WD’erne med deres Honda Civic Type R. (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
Efter prologens 4 rally-opgaver var Martin Knudsen og Søren Kjær andenbedste rallyteam med tohjulstræk, og efter prøve 5 var rallyparret kun et enkelt tiendedel sekund fra føringen blandt 2WD’erne.
- På dette tidspunkt havde vi kørt 76 km. i fuldt konkurrencetempo, fortsætter Martin Knudsen. - Tidsforskellen svarer til en halv meter (!), men desværre måtte vi udgå med en knækket trækaksel inden den næste hastighedsprøve. Normalt har vi ikke problemer med drivlinjen i rallybilen, men de ekstra hestekræfter til 2010-sæsonen har bevirket, at vi nu sammen med Honda Motorsport Europe kikker på forbedringer.
Med nyisatte drivaksler var Knudsen Motorsport specielt inviteret til det ambitiøse 21. Rallye International de Bourgogne Côte Chalonnaise (RIBCC). Arrangementet i det midtfranske vindistrikt havde tiltrukket 120 rallyteams fra Belgien, Schweiz og Danmark foruden Frankrig. Søren Kjær fortæller:
- I lighed med i 2009 var vores værste konkurrenter i den tunede 2 liters-klasse fabriksteamet: John Henry Hinger og Mathieu Cusse fra Frankrig, som stillede til start i Renault Clio R3.
Knudsen Motorsport gav franskmændene kamp til målstregen på hjemmebane blandt de midtfranske vinmarker. (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
I den forholdsvis kølige aftenluft på 30 grader (!) kørte danskerne lige op med de franske konkurrenter. Efter aftenprologens 3 hastighedsprøver var der kun 2 tiendedele sekunders forskel mellem ærkerivalerne.
- Andendagens 6 prøver blev kørt med op til 40 graders lufttemperatur, afslutter Martin Knudsen. - Herved var asfalten næsten flydende, og franskmændene havde naturligt lidt ekstra erfaringer med disse ekstreme betingelser. Vi var derfor godt tilfredse med slutresultatet, hvor vi blev syvere generelt som andetbedste 2WD-rallyteam. Efter 120 km. hastighedsprøver i den stegende sommerhede var vi kun 7 sekunder fra en sejr over Hinger/Cusse.
Opgraderingen til 2010-versionen af Honda Civic Type R har givet nye konkurrence-udfordringer for Martin Knudsen og Søren Kjær. (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
RIBCC-løbsledelsen har netop modtaget et ekstra fornemt skulderklap. Det midtfranske toprally kan se frem til en status omkring optagelse i rally-superligaen: World Rally Championship (WRC) på skift med to andre franske rallies.
Knudsen Motorsport Åge Kirketerp Jensen Læs mere om: Martin KnudsenSøren KjærKnudsen Motorsport |