Johnny O’Connell startede fra syvende startplacering i løbet, der blev afviklet natten til mandag dansk tid. Efter at have mistet en placering i starten begyndte O’Connell at avancere i den tætte klasse. Da han efter omkring en times kørsel gav bilen videre til Jan Magnussen, havde han arbejdet sig op til en tredje plads.
(Foto: Richard Prince / GM)
Med 1 time 45 minutter tilbage satte Jan Magnussen jagten ind på de førende, Ferrari #62 og BMW #90. Han fik indhentet BMW #90 på andenpladsen og begyndte at ligge pres på. Men ved Corvettes sidste pitstop, med lidt over en halv time tilbage, fik teamet en stop-go straf for påkørsel af en trykluftslange.
Straffen bragte Magnussens Corvette ned på femtepladsen, hvorfra en ny jagt blev sat ind. Porsche #45 måtte i pit, hvilket gav en placering og Magnussen lagde ny stort pres på BMW #92 på tredjepladsen. Med kun 9 minutter tilbage af løbet fik han i en flot overhaling fintet BMW køreren Dirk Müller, så han kunne genindtage tredjepladsen og den sidste placering på podiet.
Corvette Racings anden bil havde en uheldig dag og sluttede løbet på tiendepladsen. Corvette Racing har nu kørt 6 løb i den Amerikanske Le Mans Serie uden sejr, hvilket er helt uhørt for det sejrsvante team. Teamet skal helt tilbage til 1999-2000 for at finde en længere løbsrække uden sejre. Dette til trods, så indtager Jan Magnussen og Johnny O’Connell nu femtepladsen i GT mesterskabet, kun 22 point efter den førende Ferrari. Der resterer 5 afdelinger i mesterskabet.
(Foto: Richard Prince / GM)
”Vi har så absolut ikke heldet på vores side, men når vi så alligevel kan slutte på podiet, ja så kan man jo kun tænke sig til, hvor stærke vi vil være, når vi får et problemfrit løb” sagde Jan Magnussen efter løbet. ”At jeg igen er udsat for en lille fejl i pitten, der giver stop-go, er slet ikke til at fatte. Når jeg tænker på, hvor sjældent, det er sket i min karriere, og at jeg så i år har været udsat for fejl i pitten fire gange, så er det ikke til at tro på. Jeg kan ikke selv se, hvad der sker, men har fået at vide, at det er den trykluftslange, der løfter bilen ved pitstop, jeg rammer på vej ud. Min crew-chief hiver den ud af bilen og kaster den væk, men den rammer åbenbart pitmuren og ryger tilbage, så den lige akkurat bliver ramt af mit bagdæk, da jeg forlader pitten. Og selvom det er en forseelse, der intet betyder, så er reglerne klare og vi får en stop-go. Derefter var det bare at forsøge, at nå så langt frem som muligt. Jeg havde en fed duel med BMW’en og får fintet ham til at tro, at jeg forsøger en overhaling ind i svinget. Han bremser sent og kommer lidt for langt i udgangen af svinget, så jeg kan komme på indersiden og forbi i næste sving. Så en tredjeplads var da lidt trøst på en dag, der kunne have bragt lidt mere. Jeg tror, vi havde haft svært ved at udfordre den vindende Ferrari i dag, men vi skal nok komme igen”. Læs mere om: Jan MagnussenJohnny O'ConnellCorvette RacingMiller Motorsports Park10/07/10 - Miller Motorsports Park - ALMS |