Mark Webber havde i forvejen ikke haft verdens bedste løb - på første omgang præsterede han at falde tilbage til 9. pladsen, fra sin placering som nr. 2 på gridden. Et pitstop havde været mindre vellykket og et stykke inde i løbet lå han derfor lige bag Kovalainens Lotus.
I en ufarklarlig manøvre brugte Webber Lotus raceren som rampe og lavede en salto, landede omvendt, men bilen rettede sig sidelæns som en anden kajak så det var med øverst at han til sidst hamrede ind i barrieren.
Resultatet var en periode med Safety Car - og her kom kaos så sejlende. En masse biler stormede mod pitten - måske så hurtigt, at der efterfølgende falder en straf. I skrivende stund overvejer dommerne i al fald hvad der skal ske med en hel række af kørerne - og det kan få endda stor betydning for resultatet.
Hverken Vettel eller Hamilton, der sluttede på 2. pladsen er dog involveret i dette. Hamilton gjorde dog noget andet - da Safety Car'en var på vej ud af pitten smuttede han forbi den - og det måtte han åbenbart ikke - og dermed måtte han en tur igennem pitten. Det kostede ham dog ikke så meget som en lillebitte placering.
For på 3. pladsen lå Kobayashi i sin Sauber. Der lå han fordi at han og Michael Schumacher IKKE gik i pit sammen med resten af feltet. Det udnyttede japaneren ganske ganske glimrende, men ikke Schumacher, der gik i pit mens SC stadig var ude, måtte vente for rødt på at hele feltet smuttede forbi og derefter ret hurtigt var i pit igen.
Kobayashi kørte det meste af løbet på de hårde dæk - og lå på 3. pladsen i lang lang tid. Bag ham lå Jenson Button og kunne ikke komme forbi. Først da Kobayashi tre omgange fra mål foretog sit obligatoriske pitstop kom Button på 3. pladsen, som han så beholdt.
Kobayashi mistede selvfølgelig en masse placeringer, men kom alligevel ud på en 9. plads - foran holdkammeraten de la Rosa. Dermed var der lagt op til en fin eftermiddag for det lille Sauber hold. Men Kobayashi var åbenbart ikke tilfreds med at ligge der lige bag ved Alonso. Så uimponeret angreb han Ferrari raceren og kom forbi. Også Buemi på 7. pladsen blev overhalet - på sidste omgang. Kobayashi fik det optimale ud af sine helt nye bløde dæk! Men det var stort set også de eneste overhalinger vi så i det løb.
Adrian Sutil blev nr. 6 i sin Force India, bag Kubica der igen gjorde en god figur i sin Renault. 4. pladsen gik lidt overraskende til Rubens Barrichello, som man ellers ikke så meget til i løbet, men efter en fin weekend var det en ganske rimelig belønning.
Hülkenberg i den anden Williams lå også længe i pointene men udgik en god håndfuld omgange fra mål.
McLaren og Red Bull dominerede, midterholdene slap flot afsted fra løbet, mens både Ferrari og Mercedes skuffede med tilsammen at få én bil i pointene. Mens Schumachers lave placering kan forklares med en fejlslagen taktik, var de andre præstationer bare ikke gode nok. Snakken fra de to teams om at de godt kan nå titlen begynder at virke lidt hul. Martin Møller-Thomsen
Læs mere om: Valencia (gadeløb)27/06/10 - Valencia (gadeløb) - Formel 1 |