DM Rally 26/06/10
|
|
Claus Steensen/Michele Danielsen (Ringsted/Bramming) fik en meget dramatisk exit af årets Rally Sønderjylland Skærbæk, men takket være deres Suzuki Swift Sport, hvis sikkerhedsbur er bygget op efter samme specifikationer, som anvendes i WRC-biler, og ikke mindst deres personlige sikkerhedsudrustning slap parret fra uheldet med knubs og blå mærker. Mandskabet kunne således glæde sig over at have anvendt HANS-krave, selv om det ikke er obligatorisk. |
”Min faste makker Peter Petersen og jeg startede med at bruge HANS-krave sidste år. Vi syntes, at det var lidt dyrt, men vi blev enige om at gøre det, og vi har kørt med dem lige siden,” fortæller Claus Steensen. ”Der var naturligvis lidt tilvænningsproblemer, hvor man syntes, at kraven var en lille smule irriterende, men nu er det sådan, at jeg føler, at jeg mangler noget, hvis jeg sætter mig i bilen og ikke har den på.”
(Foto: Suzuki Motorsport)
HANS-kraven har til formål at begrænse hovedets bevægelsesfrihed ved pludselige G-påvirkninger. Den er med et par stroppe monteret til styrthjelmen, mens selve HANS-kraven holdes fast under sikkerhedsselerne.
”Jeg ville nødigt have stået op dagen efter vores uheld og ikke have haft den på,” siger Claus Steensen. ”Jeg kan virkelig ikke forstå, at man ikke gør HANS-kraver obligatorisk i dansk rallysport.”
”Michele og jeg har haft en voldsom afkørsel, hvor vi begge havde HANS-krave på. Vi var forslåede og ømme i nakken, men det har man kunnet gange med 10, hvis vi ikke havde haft HANS-kraven på. Specielt har Michele mærket det, fordi hun som codriver bare har kikket ned i noterne, da uheldet skete.”
Belært af erfaringen mener Claus Steensen, at der ikke kan stilles spørgsmålstegn omkring brugen af HANS-krave i dansk rallysport.
”En HANS-krave er ikke til diskussion. Har man råd til at køre motorløb, har man også råd til at købe en HANS-krave. Sådan er det bare,” slår Suzuki-køreren fast.
Suzuki Motorsport Læs mere om: Suzuki MotorsportSkærbæk rallyprøver18/06/10 - Skærbæk rallyprøver - DM Rally |