Far og teamchef Erik Sørensen ridser situationen op: - Ved de to første DJKM-afdelinger i henholdsvis Kerpen og Oschersleben havde Christian været blandt de dominerende kørere i TOP FEM i både tidtagning, kvalfikationsheats og finalerne. I al beskedenhed var han derfor suverænt i front for DJKM 2010 inden Wackersdorf.
Bane-layoutet i Wackersdorf er forholdsvis kringlet, men alligevel bydes der på fornuftige muligheder for overhalinger. Dette blev nødvendigt for Christian Sørensen, som startede som nr. 28 til finalerne: - Under trænings-forberedelserne på Wackersdorf præsterede jeg omgangstider helt i front. I tidtagningen trak regnbyger dog hen over det udendørs bane-område, hvilket drillede mig en lille smule. Det er ikke optimalt at køre på fedtet underlag med tørvejrsdæk, specielt fordi der er så mange indstillingsmuligheder på et kart-chassis.
Christian Sørensen hjemkørte mange placeringspoint til trods for manglende konkurrenceheld under kvalifikationen. (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
Christian Sørensen er selv kraftigt med omkring udviklingen af chassis og motorforbedringerne hos det italienske kart-fabrikat: Birel. I Wackersdorf testede sydvestjyden således karburatorer under DJKM-løbene.
- Under slutklargøringen til det første af kvalifikationsheatene glemte jeg tilstrækkelig fastspænding af kædeafskærmningen, fortsætter Erik Sørensen. - Den blæste af karten på allerførste baneomgang i racet. Christian blev herefter vinket ud med mekanisk defekt, fordi kædeskærmen altid skal være intakt. Dette sker for at forebygge fysiske skader efter kædesprængninger.
Den unge vestjyde fandt konkurrencefarten i finalerne på Wackersdorf, og kørte samtidig hurtigste omgangstid. (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
I andet kvalifikationsheat blev Christian Sørensen påkørt så uheldigt bagfra af en konkurrent, at luften forsvandt ud af højre baghjul på et splitsekund: - Heldigvis er der fast træk på begge baghjul i karten, hvorfor jeg haltede hjem over målstregen på en 12. plads. Specielt fik jeg problemer i højresvingene, og der var heller ikke optimalt greb i underlaget med kun et enkelt bagdæk.
I forfinalen vendte race poweren tilbage for danskeren, som derfor kørte sig frem fra nr. 28 til en tolver over målstregen i det internationale startfelt. Undervejs scorede Christian Sørensen fjerdehurtigst omgangstid.
- I selve finalen fortsatte jeg den gode speed ud fra startposition 12, konstaterer Christian Sørensen. - Jeg anvendte det allerbedste fra løbsweekendens test-erfaringer, og kørte frem til en slut-podieplacering som treer, og scorede samtidig arrangementets allerhurtigste omgangstid generelt i DJKM.
Christian Sørensen scorede sin tredje podieplacering ud tre mulige i DJKM 2010. (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
I den samlede DJKM-stilling ligger Christian Sørensen stadig væk i front med et stort forspring til nr. 2, som nu er blevet overtaget af norske Dennis Olsen. På den foreløbige treer følger Marek Böckmann fra Tyskland.
Også storebror: Bo Sørensen satte et dansk frontpræg på den lidt hurtigere KF2-klasse. Under det ene af kvalifikationsheatene ”glemte” en konkurrent imidlertid at bremse, hvilket ødelagde danskerens køler, som derfor holdt lidt igen for ikke at overophede motoren.
: Bo Sørensen præsterede også hurtigste omgangstid i KF2. (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
I finalerne blev der fightet hårdt mellem kørerne fra 9 forskellige nationer. Bo Sørensen hjemkørte placeringspoints i begge finaler med henholdsvis en otter og syver. I lighed med lillebror scorede sydvestjyden allerhurtigste omgangstid totalt i KF2 på Wackersdorf. I den samlede stilling i det tyske kart-mesterskab ligger Bo Sørensen på en 9. plads.
Næste mesterskabs-afdeling afvikles i sydtyske Ampfing tæt på den østrigske grænse midt i juli.
Kartingteam Christian Sørensen Åge Kirketerp Jensen Læs mere om: Bo SørensenChristian SørensenKartingteam Bo & Christian Sørensen |