(Foto: Jan Kaiser)Hele 32 biler var på omgangshøjde efter de 110 omgange/350 kilometer. Gennem 3½ time blev publikum underholdt. Sporten er i den grad publikumsvenlig og efter alle restarts bliver bilerne startet i to rækker, nøjagtig som når den første start går. På den måde går der flere sving, nogle gange flere omgange, før feltet igen falder på plads i en enkelt række.
(Foto: Jan Kaiser)
Bilerne skyder flammer fra udstødningerne, støjer helt vildt fra de 850 HK stærke V8 motorer, der kører med 10.000 omdrejninger og mange steder på banen kører de på to hjul gennem svingene. Det er ikke mærkeligt, at dette er USA’s næststørste sportsgren med TV dækning i 150 lande.
Mod slutningen bar alle biler tydeligt præg af en eftermiddag med nærkontakt. Jan Magnussens bil havde også masser af buler og skrammer hele vejen rundt og dette til trods for, at Jan Magnussen havde holdt sin taktik med at holde sig ude af ballade i den første del af ræset, for derefter at forsøge at avancere mod slutningen.
NASCAR stjernerne er hårde ved debuttanter og er ikke blege for at skubbe dem af banen, hvis der bliver kørt lidt for hårdt. Desværre sloges den danske debutant også med en bil, der gik i stå ved hvert eneste pitstop.
Det kostede kostbare placeringer, som Magnussen måtte forsøge at generobre på banen. Men det lykkedes ham at arbejde sig igennem feltet for til sidst at køre en flot tolvte plads i hus, hvilket gav glæde og stor respekt fra teamet, der ikke havde turde håbe på så flot et resultat.
(Foto: Jan Kaiser)
”Det er et helt fantastisk resultat” sagde en meget glad Jan Magnussen efter løbet. ”Normalt vil jeg ikke være lykkelig over en tolvte plads, men i det her game, så er det virkelig svært at opnå topresultater og når man så tager min startplacering i betragtning og mit problem med at bilen gik i stå ved alle pitstop, så kan jeg ikke andet, end være meget, meget tilfreds med min indsats i dag. Jeg synes jeg kørte et godt løb og selvom min bil ikke ser sådan ud nu, så passede jeg på den løbet igennem og begyndte at avancere mod slutningen, ligesom det var planen. Til sidst lå jeg bag Dale Earnhardt Jr. og da han kører for Hendrick Motorsports, som jeg har testet for, ville jeg ikke ødelægge noget for ham og holdt min placering. Det er de vildeste 3½ time jeg har haft i en racerbil. Der er så mange gange, hvor man kører side om side og selvom der også bliver kørt hårdt, så er der rigtig god respekt kørerne imellem, så man giver hinanden plads til at køre side om side flere sving i træk. Gamet ændrer sig dog markant mod slutningen, hvor der ikke bliver givet ved dørene og hvor alle regler nærmest bliver smidt ud af vinduet. Her er man nød til at være med, være hård og spille spillet ellers så bliver man sat af. Men det er lige nøjagtig den form for racerløb, jeg elsker. Der er ingen tvivl om, at NASCAR har været en af de allerstørste oplevelser i min karriere og jeg vil elske at komme tilbage”. Læs mere om: Jan MagnussenInfineon RacewayEn omgang bliver afgørendeInfineon Raceway - fredagens træningInfineon Raceway - hvad er det for en bane?Infineon Raceway - KvalifikationJan Magnussen i top ti i afsluttende træningJan Magnussen skriver endnu et stykke dansk sportshistorie når han næste weekend bliver den første dansker i NASCARSonoma - resultat |